خواص سنگ عقیق - اونیکس سیاه
خواص سنگ عقیق بسیار گسترده و متفاوت هستند و بازه بسیار بزرگی دارند.سنگ عقیق از لحاظ خواص دارای مطالب بیشتری نسبت به سنگ های دیگر است.در هر قوم و تمدنی در مورد خواص سنگ عقیق مطالب فراوانی نوشته شده است از این روی در این شماره از مقاله تک طلا در مورد خواص سنگ عقیق کمی صحبت می کنیم

عقیق در رنگ های قرمز، سبز،زرد، خاکستری مایل به آبی( یاسی)  و سفید و سیاه یافت می شود. هم چنین سنگ هایی وجود دارد که به سبب شباهت ساختاری و فیزیکی در تجارت آن ها را جزء خانواده عقیق محسوب می کنند مانند عقیق سلیمانی یا چشمی(باباقوری)، عقیق خزه ای و عقیق شجری.سنگ عقیق در کشورهایی هم چون هندوستان، یمن، ایران، چین و آمریکا استخراج می شود.

از دیرباز، قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانسته اند و آن را از خود دور نمی کرده اند و بعضی به عنوان سنگ شانس از آن یاد می کنند.عقیق سنگی است که آن را حرز و حامی انسان در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها می شمارند و بر طبق احادیث و روایات در دین اسلام ( شیعه و سنی ) برای افزایش درآمد و رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است.عقیق برای جلوگیری از خونریزی های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار فایده دارد(؟) هم چنین برای تقویت نقاط مختلف بدن و برقراری تعادل و هماهنگی در آن ها بسیار مفید است. عقیق علاوه بر زدودن انرژی های منفی از محیط، سبب جذب انرژی های منفی از اطراف فرد می شود.هم چنین عقیق برای آرامش روحی و بر طرف شدن غم و غصه و ناراحتی های روحی بسیار موثر است.
انگشتر عقیق سبز مردانه

در لیستی دیگر از خواص و فواید سنگ عقیق به موارید زیر برخوردیم که آن بدین شرح است:

ازبین بردن فقر

-وسعت رزق وبی نیاز کردن ازمردم

تسریع اجابت دعا وبرآوردن حوائج

مانع شکنجه وتازیانه از روی ظلم

حرز سلامتی ازبلا

نگاهداری انسان درسفر

عاقبت به خیری انسان در زندگی

زدودن غم واندوه

افزودن شانس واقبال

سنگ عقيق همچنین با نام « سنگ عزت نفس » نیز خوانده می شود.براي تقويت حس احترام  و اعتماد به نفس و ارزش قائل شدن براي خويشتن به كار مي رود. رگه هاي سرخ رنگ موجود در اين سنگ، عشق و علاقه را در بين والدين و فرزند تقويت مي كند.رنگ هاي نارنجي تيره اين سنگ به خوبي بيانگر نيروي تقويت كننده چاكراهاي اول و دوم و سوم در اين سنگ است و باعث حس امنيت و عشق به خويشتن مي شود. اين سنگ همچنين براي بيماريهاي پوستي از جمله آكنه ( منظور بیماری های سطحی پوست است ) بكار مي رود. براي اين كار بايد سنگ را در بالاي پوست نگه داشته و براي مدت چند دقيقه بصورت دايره وار حركت دهيد.از نظر انرژی درمانی نیز سنگ عقیق،گانی ای مهم به شمار می رود.انرژيهاي موجود در سنگ عقيق داراي اثرات  درمانی و شفابخش زير ميباشد:
درمان بيماري هاي کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنين دردهاي ماهيچه اي
درمان استرس ، اضطراب ، ميگرن ، انواع سر درد و بيماري هاي عصبي
درمان بيماري هاي کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنين دردهاي ماهيچه اي

 به طور کلي سنگ عقيق جهت درمان بيماري هاي کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنين دردهاي ماهيچه اي مناسب و مفيد است . چرا که حرکت فوق العاده ي آن باعث گرديده است که مدارات و ذرات  درمان کننده و شفابخش را به سوي خويش جذب نموده و تشکيل يک انرژي شفابخش قوي دهد.

گوشواره عقیق

طريقه استفاده از سنگ عقیق  :

يک قطعه سنگ عقيق (قرمز یا زرد) را به مدت ده دقيقه داخل مقداري نمک قرار داده و پس از آن عقيق را خارج نموده و به مدت پنج دقيقه در آفتاب بگذاريد. سپس آن را به مدت ده الي پانزده دقيقه بر روي محل درد قرار دهيد . اين عمل را روزي يک الي دو بار تکرار کنيد . چنانچه سه بار محل درد داغ شد، نشانه ي بهبودي مي باشد و ديگر نياز به انجام اين روش نيست . بهتر است در اين مدت استراحت نموده و محل درد تکان نخورد ؛ چرا که منجر به خارج شدن انرژي هاي درماني مي شود .( داغ شدن محل درد گوياي انجام عمل شفا درماني مي باشد .

 سنگ عقيق قرمز داراي انرژي مغناطيسي است. اين انرژي چنانچه سنگ عقيق قرمز تراش خورده باشد ، ضعيف است و فقط در صورتي که سنگ تراش نخورده باشد ، جهت درمان استرس ، اضطراب ، ميگرن ، انواع سر درد و بيماري هاي عصبي مفيد است . در اين روش وجود انرژي درمان و تلقينات مثبت نيز موثر است . اين روش به علت طولاني بودن زمان درمان، بيان نمي شود .
مردم دوست دارند بدانند برای تقویت  قوای معنوی و جسمی، بهتر است از چه نوع سنگی در زیورآلات خود استفاده کنند، به همین واسطه، بعضی سنگ‌های کمتر شناخته شده‌ هم رایج شده‌اند. با این حال سنگ‌های نام‌آشنایی مانند عقیق، همچنان بازار گرمی دارند. عقیق از دیرباز با توجه به روایات نقل شده از اهل‌بیت (ع) به‌-عنوان یکی از «احجار کریمه» از اقبال عمومی خوبی برخوردار بوده‌است. حالا حتی مقاله‌های علمی بسیاری هم درباره خواص و انرژی این سنگ در قالب علم سنگ‌‌شناسی و سنگ‌درمانی نوشته‌ شده ‌است.

ویژگی فیزیکی عقیق

عقیق از اقسام کوارتز است که طبق جدول سختی‌‌شناسی کانی‌های معدنی موس سختی معادل ۷ دارد. عقیق اصل با ۳درجه اختلاف نسبت به الماس، سختی مناسبی دارد. همین سختی، یکی از راه‌های قیمت‌گذاری عقیق و تشخیص اصل از نوع بدل آن ‌است

عقیق شرف شمس چیست؟

عقیق زرد یکی از رایج‌ترین انواع عقیق بین ما ایرانی‌هاست که به اشتباه با عنوان شرف‌الشمس خرید و فروش می‌شود، درحالی‌که این نام دعای حک شده روی آن است نه خود عقیق. این نوع عقیق معادن فراوانی دارد به همین دلیل چندان گرانقیمت نیست.عقیق سبز و آبی هم از انواع دیگر عقیق هستند که ممکن است بعضی فکر کنند با زمرد و فیروزه اشتباه گرفته می‌شود. عقیق آبی حالتی بلورین دارد ولی بافت فیروزه دقیقا توده‌سنگی و مات است. فیروزه بعد از تراش و صیقل معمولا کمی جلا می‌‌گیرد اما باز هم بلورین و شفاف نیست. عقیق سبز هم به اندازه زمرد درخشان نیست وشکل مولکولی و کریستالی آن متفاوت از زمرد است که در بخش کریستال گوهر شناسی به آن اشاره کردیم

برای اینکه بدانید عقیقی که می‌خرید اصل است یا نه، بهترین راه، توجه موقع خرید است. بهترین راه چاره هم این است که برای خرید به مغازه یا فردی مراجعه کنید که روی او شناخت دارید و مطمئن هستید خودش هم شناخت خوبی درباره سنگ‌ها دارد. عقیق اصل رگه‌های نقطه‌ای، سوزنی، ابری و پر مانند دارد. حتی ممکن است این رگه‌ها از رنگ دیگری هم باشد. رگه‌های ایجاد‌شده در عقیق‌های مصنوعی ساختگی بوده و مثل رگه‌های معدنی، طبیعی و دلنشین نیست.چکالی سنگ عقیق اصل بیشتر از سنگ عقیق تقلبی است. عقیق فقط ۳درجه سختی‌اش از الماس کمتر است، بنابراین مقاومت سنگ آن باید بالا باشد و با یک ضربه کوچک نشکند یا ترک برندارد. اگر انگشتری یا گردنبندی خریده‌اید که نگین آن با یک ضربه کوچک خش برداشته، متأسفانه احتمال تقلبی‌ بودن آن زیاد است.عقیق اصل طبیعت متضاد با فصل دارد؛ تابستان خنک و زمستان گرم است، درصورتی که نوع صنعتی آن متناسب با تغییرات دما تغییر می‌کند. عقیق قرمز طرفداران بسیاری دارد و نمونه طبیعی آن کمتر از بقیه انواع آن است. بعضی مراکز عقیق اصل را حرارت می‌دهند و بعد رنگ سرخ بعضی فلز‌ها مانند زنگ آهن را به آن تزریق می‌‌کنند. تشخیص این نوع عقیق کار هر کسی نیست و نیاز به ابزار و تخصص دارد

نگهداری از عقیق نیم ست عقیق سبز

فیروزه اگر در برابر مواد شوینده و مواد چرب مانند کرم قرار بگیرد، کیفیت خود را از دست می‌‌دهد و سبز لجنی بدرنگ می‌شود و به‌اصطلاح می‌‌میرد. در واقع این سنگ زنده خواص گذشته را نخواهد داشت اما خوشبختانه عقیق به‌دلیل بافت کوارتزی خود به اندازه سنگ‌فیروزه حساس نیست؛ یعنی موقع شست‌وشوی معمول ظرف یا استحمام می‌تواند همراه شما باشد. با این حال بهتر است سنگ عقیق را کمتر در معرض مواد شوینده، تغییرات دمایی و ضربه قرار دهید. برای شارژ و تقویت خواص سنگ هم کافی است آن را ۲ساعت در آب زلال قرار دهید و بعد به اندازه ۳دقیقه و نه بیشتر زیرتابش مستقیم نور آفتاب بگذارید.

برای مطالعه بیشتر در مورد خواص عقیق مقاله ” قدرت سنگ عقیق ” را مطالعه بفرمایید