در این مقاله با اهمیت سنگ های قیمتی در اسلام و حکم جواهر برای مسلمانان آشنا شوید. مطالبی جالب در مورد این موضوعات را برای شما فراهم کرده‌ایم.

لیست موضوعات مقاله

حکم طلا و جواهر

اسلام طلا و نقره را در همه اشکال آن، سکه، شمش، طلا باعث افزایش ثروت می داند. هر کس آنها را (به ارزش ۸۵ گرم طلای خالص در زمان ما) داشته باشد، باید زکات آن را بپردازد، زیرا اموالی هستند که «افزون می کنند، یعنی رشد می کنند».

 

 

حکم جواهر در اسلام

 

زکات طلا و جواهر

زکات بر طلا و جواهر و نقره در تمام انواع آن، به جز زیور آلات زنانه واجب است. استفاده از سنگ های قیمتی در اسلام به عنوان جواهر نه تنها جایز است بلکه توصیه به پوشیدن آن شده است.

 

حکم استفاده پزشکی از طلا و نقره

اسلام طلا و نقره را برای مصارف پروتز و پیوند اعضا (مثلاً برای دندان، ترمیم گوش میانی، ترمیم عملکرد پلک فوقانی، اتصال چشم مصنوعی، استنت و غیره) مستثنی کرده است.

چرا زیورآلات زنانه از زکات معاف است؟

اسلام زیورآلات زنان را به مقدار و درصد معمول از زکات خارج کرده است زیرا : خداوند به انسان اجازه داده است که اموال مادی را برای استفاده از زمین استخراج کند: طلا، نقره، سنگ و گوهر، چه از خشکی و چه از دریا.

قرآن می فرماید: «میان آنها تنگه‌ای است که نمی‌توانند از آن عبور کنند.»  پس نعمت‌های پروردگارت کدامند؟»  از آنها مروارید و مرجان بیرون می‌آید.» پس کدام یک از نعمت‌های پروردگارت را انکار می کنید؟ (سوره الرحمن)

 

آیا عالمان مسلمانی هستند که زکات زیور آلات زنان را محاسبه کنند؟

برخی از علما، از جمله علمای حنفی، زکات طلا و نقره را به هر شکلی که باشند واجب می دانند.

مقدار زکات طلا و جواهر چقدر است؟

زکات، برابر است با ارزش فعلی بازار. ۸۵ گرم طلای خالص؛ که نه بر اساس وزن، بلکه بر اساس ارزش تخمینی هر اقلام که سالانه به میزان ۲٫۵ درصد پرداخت می شود، تعیین می شود.

در نهایت، چه مالکیت قانونی سنگ های قیمتی در اسلام و جواهر متعلق به مرد باشد یا زن، این قوانین اعمال می شود.

 

سنگ قیمتی در اسلام

 

 

اکثر علمای مسلمان اتفاق نظر دارند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یک انگشتر گوهر به دست داشته است و احتمالا این انگشتر عقیق بوده باشد، اما دلیل پوشیدن آن و اهمیت آن محل بحث است.

سنگ های قیمتی در اسلام

ما فهرستی از سنگ های قیمتی با ارتباط تاریخی و فرهنگی با اسلام را با شما به اشتراک میگذاریم.

 

سنگ های قیمتی در اسلام و حکم جواهر

 

عقیق – سنگ قیمتی عقیق

سنگ‌های قیمتی عقیق و جواهر شکلی از سنگ‌های قیمتی کوارتز با رنگ نارنجی تا قرمز هستند و بیشترین ارتباط را با اسلام دارند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در دست راست خود یک سنگ نگینی و یک انگشتر نقره به دست داشت و می فرماید:

انگشتری را که با سنگ عقیق پوشانده شده است بپوشید، زیرا شما را از هر شری محافظت می کند.

بسیاری از مسلمانان تا به امروز همین کار را می کنند.

نمونه هایی از مجموعه تک طلا (جواهرات با سنگ عقیق) مشاهده نمایید:

 

 

فیروزه – سنگ قیمتی فیروزه

جواهر فیروزه یک سنگ قیمتی آبی آسمانی مات یا نگین سبز مایل به سبز است که نام انگلیسی آن از «سنگ ترکی» گرفته شده است. کلمه فیروزه یا فیروزا از هند سرچشمه گرفته است و به معنای “موفق” است.

امام صادق (ع) می فرماید: هر کس انگشتری از سنگ فیروزه بپوشد، هرگز فقیر نخواهد شد.
ایران یکی از منابع اصلی سنگ‌های قیمتی فیروزه است. حکاکی سنگ های قیمتی فیروزه ای با کتیبه های مقدس اسلامی یک سنت قدیمی است.

نمونه های جواهرات فیروزه در مجموعه تک طلا:

 

 

یاقوت – سنگ یاقوت

سنگ یاقوت قرمز از گذشته مورد تحسین قرار گرفته و موضوع افسانه های بسیاری بوده است. آدم ظاهراً یاقوت را پس از اخراج از بهشت ​​(باغ عدن) ساخته است. گفته شده که او به سریلانکا رفته و جایی که پاهای مبارک آدم با زمین برخورد کرد، یاقوت سرخ شکل گرفته است.

یک فیلسوف مسلمان گفته است: گوهرهای یاقوتی بهترین گوهرها هستند.

جواهرات یاقوت را از اینجا بخرید:

 

 

آهن – سنگ هماتیت

کلمه حدید در زبان عربی به معنای آهن است و سنگ قیمتی آن هماتیت است. امامان برای استحکام و در امان ماندن از خطر شیطان در شرایط خاص، پوشیدن سنگ هماتیت را توصیه کرده اند. این سنگ قیمتی فقط در سفرهای خطرناک در گذشته استفاده می شد.

دور نجف – گوهر کوارتز شفاف

 

این گوهر برای مسلمانان یک سنگ قیمتی بسیار مهم و معنوی محسوب  می شود و در نجف الاشرف در بخش مرکزی عراق موجود است . سنگی است که بلا را دفع می کند و پوشیدن آن مانند حج عمره به مکه یا عمره اصغر است.

تهیه سنگ های قیمتی کاملا طبیعی از نجف عراق بسیار دشوار است، در هنگام خرید، مراقب هرگونه سنگ قیمتی کوارتز باشید که ادعا می شود سنگ های قیمتی کوارتز اصلی هستند.

یاقوت زرد – سنگ یاقوت زرد

یاقوت به طور کلی به عنوان یک سنگ یاقوت یاقوت شناخته می شود، اگرچه گاهی اوقات می تواند به سنگ قیمتی گارنت نیز اشاره کند. سنگ های قیمتی یاقوت و یاقوت کبود همان نوع سنگ های قیمتی – کوراندوم – هستند اما با عناصر کمیاب متفاوت که باعث ایجاد رنگ های مختلف می شوند.
سنگ های قیمتی یاقوت کبود زرد را از اینجا بخرید
یاقوت ها همیشه قرمز هستند و تمام کوراندوم های رنگی دیگر سنگ های یاقوتی هستند. محبوب ترین سنگ یاقوت کبود، البته آبی است، اما می تواند در بسیاری از رنگ های دیگر از جمله سنگ زرد درخشان باشد.

نمونه هایی از مجموعه تک طلا (جواهرات با سنگ یاقوت زرد) مشاهده نمایید:

 

 

سنگ یاقوت کبود آبی

سنگ های قیمتی یاقوت از نظر علمی یک ماده معدنی هستند و فقط از نظر رنگ متفاوت هستند. یاقوت همیشه قرمز و یاقوت کبود معمولا آبی است. تمام رنگ های دیگر به عنوان “سنگ های قیمتی یاقوتی فانتزی” شناخته می شوند و شامل زرد، نارنجی، سبز و غیره می شوند.

محقق بزرگ مسلمان در قرن یازدهم با استفاده از روش هایی مانند وزن مخصوص و سختی قبل از اینکه این امر رایج شود، یاقوت را به عنوان یک ماده معدنی معرفی کرد.

نمونه هایی از مجموعه تک طلا (جواهرات با سنگ یاقوت کبود) مشاهده نمایید:

 

عقیق زرد – سنگ قیمتی عقیق زرد

بر روی عقیق های زرد معمولا آیات یا دعاهایی از قرآن حکاکی می شود. طلسم معروف خورشید بر روی سنگ عقیق زرد حک میشود. سنگ عقیق زرد را از اینجا بخرید.

نمونه هایی از مجموعه تک طلا (جواهرات با سنگ عقیق زرد) مشاهده نمایید:

 

زمرد – سنگ زمرد

رنگ سبز در کشورهای اسلامی مقدس شمرده می شود و سنگ های زمرد نمونه ای از رنگ سبز هستند که به این سنگ جواهر جایگاه معتبری در اسلام داده شده است.
امپراتوری قدرتمند مغول در بیشتر مناطق هند و پاکستان گسترش یافت و هنر و فرهنگ اسلام را در طول قرن های ۱۶ و ۱۷ در سراسر آسیای جنوبی گسترش داد. یکی از باشکوه ترین و مقدس ترین آثار این دوره زمرد (زمرد مستطیلی به طول ۱۰ سانتی متر و ۲۲۰ قیراط که دعایی به زبان عربی حکاکی شده بود.) است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: انگشتر زمرد، فقر را از بین می برد.

نمونه هایی از مجموعه تک طلا (جواهرات با سنگ زمرد) مشاهده نمایید:

 

 

لولو و مرجان – سنگ های قیمتی مروارید و مرجان

این دو گوهر تاریخی در قرآن کریم ذکر شده است:

دریاها را آزادانه روان کردیم، از آنها سنگ های قیمتی مروارید و سنگ های قیمتی مرجانی بیرون می آید.
مروارید و سنگ های قیمتی را از اینجا بخرید.
آنها را سنگ های قیمتی ارگانیک می نامیم زیرا توسط یک موجود زنده ایجاد می شوند.

اکتشافات باستان شناسی اخیر در دریاهای خاورمیانه، در نزدیکی جزیره مراوه، در سواحل ابوظبی، نشان می دهد که سنگ های قیمتی مروارید در این منطقه نزدیک به ۸۰۰۰ سال پیش معامله شده است.

نمونه هایی از مجموعه تک طلا (جواهرات مروارید) مشاهده نمایید:

سنگ های قیمتی در قرآن

اکنون در بخش پایانی،به دو آیه از قرآن کریم که بیانگر اهمیت سنگ های قیمتی در اسلام و حکم جواهر در دین اسلام است به عنوان نمونه های کاملی از هدیه خالق به ما از سنگ های قیمتی رنگی و لذتی که هنگام دیدن و در دست گرفتن آنها دریافت می کنیم، اشاره می نماییم:

  • «بین کوهها خطوطی از سفید و قرمز، رنگهای مختلف و سیاه وجود دارد.
  • «و تمام رنگ‌های مختلف را که او روی زمین برای شما آفرید.»