تمیز کردن خانگی طلا و جواهراتهنگام تمیز کردن جواهرات در خانه، ساده ترین روش با کمترین مواد اولیه همیشه ایمن ترین است. با این حال، بسته به کیفیت جواهرات، روش های خاصی وجود دارد که می توانید جواهرات خود را تمیز کنید. از آنجایی که جواهرات طلا بسیار محبوب هستند، بیایید نحوه تمیز کردن جواهرات طلا را مرور کنیم.

خواص طلا و جواهر

طلای خالص همیشه طلای ۲۴ عیار است. اگر قطعه طلای شما کمتر از ۲۴ عیار است، این نشان می دهد که با فلزات دیگری – به نام بور – مخلوط شده است تا سختی و دوام آن افزایش یابد. این الزاما یک چیز بد نیست. هرچه سبک زندگی شما فعال تر باشد، طلای خالص کمتری در جواهرات خود می خواهید زیرا طلا یک فلز نرم است و مستعد خراشیدن است، بنابراین مخلوط کردن آن با فلزات دیگر باعث افزایش طول عمر آن می شود.

نحوه پاک سازی طلا

بدون هیچ گونه محصول تجاری، می توانید جهت تمیز کردن خانگی طلا و جواهرات با رعایت این مراحل ساده اقدام کنید:

  • چند قطره مایع ظرفشویی ملایم را به یک کاسه پر از دو فنجان آب گرم اضافه کنید. قطعات طلای خود را داخل محلول بریزید.گاهی می توانید از سودا (آب گازدار) استفاده کنید.کربناته شدن در این مایعات می تواند به شل شدن کثیفی های انباشته شده در طلا و جواهرات کمک کند.نکته مهم در این مرحله این است که از آب داغ یا در حال جوش استفاده نکنید، به خصوص اگر جواهرات شما حاوی سنگ های قیمتی است. برخی از سنگ های قیمتی، مانند عقیق، زمرد، آمتیست، زبرجد و… در صورت قرار گرفتن در معرض تغییرات سریع و شدید دما، می توانند ترک بخورند. به طور مشابه، از آب سرد منجمد استفاده نکنید زیرا کثیفی منقبض شده و سفت تر می شود.
  • جواهرات طلا را در محلول خیس کنید. اجازه دهید جواهرات حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در آب بماند. همانطور که خیسانده می شود، آب گرم صابون راه خود را به شکاف ها و شکاف ها وارد می کند و تجمع های خاک را که به سختی قابل دسترسی است از بین می برد.
  • به آرامی جواهرات را با یک مسواک نرم تمیز کنید. هر قطعه از جواهرات را به صورت جداگانه تمیز کنید و به گوشه ها و سوراخ هایی که ممکن است کثیفی در آن ها پنهان شده باشد توجه ویژه ای داشته باشید. از یک برس بسیار نرم استفاده کنید – هر چه نرم تر بهتر. موهای سفت می توانند سطح جواهرات شما را خراش دهند. اگر جواهرات شما روکش طلا دارند (آبکاری طلا دارند)، به خصوص، برس های سفت حتی می توانند لایه آبکاری طلا را به طور کامل از بین ببرند! با این حال، اگر شکافی وجود دارد که تمیز نمی شود، یک برس ریز بردارید و آن را به آرامی در امتداد شکاف بمالید.
  • یک آبکشی خوب به از بین بردن کثیفی های ماندگاری که در اثر عمل برس شما شل شده اند کمک می کند. باز هم مطمئن شوید که آب داغ نباشد، به خصوص اگر جواهرات شما حاوی سنگ های شکننده باشد. اجازه ندهید آب در یک جریان بسیار قوی جریان یابد زیرا ممکن است باعث شل شدن سنگهای جواهر شود.

  • سپس قبل از پوشیدن جواهرات، اجازه دهید روی حوله قرار گیرد تا کاملاً خشک شود. اگر جواهرات شما هنوز خیس است، پوشیدن آن می تواند رطوبت را روی پوست شما محبوس کند و منجر به تحریک جزئی پوست شود.

باید ها و نباید های تمیز کردن خانگی طلا و جواهرات

خیلی شدید برس را روی طلا مالش ندهید. به خاطر داشته باشید که طلا فلز نرمی است که به راحتی خراشیده می شود.

جواهرات و طلای خود را قبل از حمام کردن یا دوش گرفتن بردارید تا از تجمع کف صابون در آن جلوگیری کنید.

در حین پوشیدن جواهرات طلا به جکوزی یا استخر نروید. کلر و مواد شیمیایی ممکن است فلز را تغییر رنگ دهند.

هر سنگ قیمتی ویژگی های متفاوتی دارد، بنابراین توصیه می کنیم از جواهرساز خود در مورد بهترین روش های تمیز کردن جواهر خاص خود بپرسید. اما برای درخشش سریع، سنگ های قیمتی خود را با یک پارچه جیر پاک کنید، این پارچه ها را می توانید در جواهرفروشی محلی خود خریداری کنید.دستورالعمل های خاصی را برای سنگ های قیمتی مختلف دنبال کنید. اگر بر روی جواهرات طلای شما سنگ های قیمتی نیز وجود دارد، از جواهرساز خود دستورالعمل های خاصی را بخواهید.

در مورد جواهراتی که در ساخت آه ها سنگ اوپال و یا مروارید استفاده شده اند ترجیها از پاک سازی در منزل خود داری کنید.

اگر انگشتر طلا با الماس یا هر نوع سنگ قیمتی دارید، مطمئن شوید که چنگ های آن آسیبی ندیده و سنگ از افتادن در امان باشد.

از سفید کننده استفاده نکنید…در واقع جواهرات را در معرض هیچ نوع کلر قرار ندهید، زیرا باعث تغییر رنگ دائمی آن می شود.

خمیر دندان می تواند جواهرات طلا و سنگ های قیمتی را خراش دهد، بنابراین به طور کلی بهتر است از استفاده از آن برای تمیز کردن خانه خودداری کنید.

برای مشاهده جواهرات ساخته شده توسط مجموعه تک طلا می توانید به بخش فروشگاه مراجعه کنید یا بر روی لینک کلیک کنید

1 نظر در “تمیز کردن خانگی طلا و جواهرات

نظرات بسته شده اند