نمونه ای از سنگ آمتیست

سنگ آمتیست خواص و خصوصیات ، آمیتیست گونه ای بنفش از کوارتز است. این نام از واژه یونانی amethystos (یونانی باستان) به معنای “مست نشده” می آید، اشاره ای به این باور که سنگ صاحب خود را از مستی محافظت می کند. یونانیان باستان آمتیست را می پوشیدند و ظروف نوشیدنی را از آن حک می کردند به این باور که از مسمومیت جلوگیری می کند.آمتیست به دلیل رنگ زیبا و همچنین معنای معنوی و لغوی آن یکی از معروف ترین و برجسته ترین بلورها است.

برای این فرهنگ کهن و خردمندانه، کریستال آمیتیست از اهمیت بالایی برخوردار بود و اسطوره مرتبط با آن هنوز وجود دارد.با نگاه کردن به این کریستال درخشان، بلافاصله می توانید احساس آرامش کنید. در واقع، رنگ‌های درخشان بنفش و سفید آن نشان‌دهنده متانت عواطف و روح در طول تاریخ بوده است.

سختی آمتیست 7 در مقیاس موهس است و در اثر برش نمی شکند. این درجه سختی باعث می شود تا برای استفاده در حلقه، دستبند، گوشواره، آویز و هر نوع جواهرات به اندازه کافی بادوام باشد. ذخایر عظیم آمتیست در آمریکای جنوبی و آفریقا، آمتیست کافی برای پایین نگه داشتن قیمت را فراهم می کند و اکثر مردم به راحتی می توانند آمتیست را بخرند.

ساختار آمتیست

آمتیست نوعی سنگ ارغوانی از کوارتز (SiO2) است و رنگ بنفش خود را مدیون ناخالصی‌های آهن و در برخی موارد دیگر فلزات واسطه و وجود عناصر کمیاب دیگر است که منجر به جایگزینی شبکه‌های بلوری پیچیده می‌شود.سختی این ماده معدنی مانند کوارتز است، بنابراین برای استفاده در جواهرات مناسب است.

تاریخچه آمتیست

آمیتیست به عنوان سنگ قیمتی توسط مصریان باستان استفاده می شد و در دوران باستان تا حد زیادی برای جواهرات حکاکی شده به کار می رفت.

یونانی‌ها معتقد بودند که سنگ‌های آمتیست می‌توانند از مسمومیت جلوگیری کنند، در حالی که سربازان اروپایی قرون وسطی از طلسم آمتیست به عنوان محافظت در جنگ استفاده می‌کردند، با این اعتقاد که آمتیست افراد را شفا می‌دهد و آنها را خونسرد نگه می‌دارد.مهره هایی از آمتیست در گورهای آنگلوساکسون در انگلستان یافت شد.

یک ژئود بزرگ یا “آمیتیست غار” از نزدیکی سانتا کروز در جنوب برزیل در نمایشگاهی در سال 1902 در دوسلدورف آلمان ارائه شد.

معنای آمتیست در زمان های مختلف و فرهنگ متفاوت است، به همین دلیل است که آمتیست در فنگ شویی معانی مختلفی دارد و بر افزایش ثروت تمرکز می کند. در چین باستان نیز به عنوان ابزاری قدرتمند برای حذف انرژی های منفی و دور کردن خطرات زندگی روزمره استفاده می شد.

در تصویر زیر بزرگترین ژئود آمتیست جهان ( آمتیست غار) را مشاهده می فرمایید. (amethyst grotto)

غار سنگ آمتیست
آمتیست غار

نوع و تن رنگ آمتیست

آمتیست در رنگ های اولیه از بنفش کم رنگ یا اسطوخودوس تا بنفش تیره دیده می شود. آمتیست ممکن است یک یا هر دو رنگ ثانویه، قرمز و آبی را نشان دهد.آمتیست با کیفیت بالا را می توان در سیبری، سریلانکا، برزیل، اروگوئه و خاور دور یافت. درجه ایده آل “سیبری عمیق” نامیده می شود و دارای رنگ بنفش حدود 75-80٪، با 15-20٪ آبی و (بسته به منبع نور) رنگ های ثانویه قرمز است.”رز دو فرانس” با سایه روشن روشن بنفش، یادآور سایه اسطوخودوس / یاسی است. این رنگ های کم رنگ زمانی نامطلوب در نظر گرفته می شدند، اما اخیراً به دلیل بازاریابی فشرده محبوب شده اند.

کوارتز سبز گاهی به اشتباه آمیتیست سبز نامیده می شود که نام اشتباهی است و نام مناسبی برای این ماده نیست، اصطلاح مناسب پراسیولیت است.نام های دیگر کوارتز سبز ورمارین یا لیم سیترین است.

آمیتیست غالباً منطقه بندی رنگ را نشان می دهد که شدیدترین رنگ معمولاً در انتهای کریستال یافت می شود. یکی از وظایف جواهر تراش این است که یک محصول نهایی با رنگ یکنواخت بسازد. گاهی اوقات، تنها یک لایه نازک از آمیتیست طبیعی و برش نخورده به رنگ بنفش است یا رنگ آن بسیار ناهموار است. نگین تراش نخورده ممکن است فقط قسمت کوچکی داشته باشد که برای روکش کردن مناسب است.آمیتیست می تواند در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض منابع نور، رنگ خود را محو کند و می تواند به طور مصنوعی با تابش کافی تیره شود.

 

حتما مطالعه کنید : خواص و خوصیات مروارید قسمت اول

تصویر سنگ آمیتیست

ارزش سنگ آمتیست

تا قرن هجدهم، آمتیست در سنگ های قیمتی اصلی یا با ارزش ترین (همراه با الماس، یاقوت کبود، یاقوت سرخ و زمرد) قرار داشت. با این حال، از زمان کشف ذخایر گسترده در مکان هایی مانند برزیل، بیشتر ارزش خود را از دست داده است. این سنگ در حال حاضر یک سنگ نیمه قیمتی محسوب می شود.

کلکسیونرها به دنبال عمق رنگ هستند، احتمالاً اگر به طور متعارف برش داده شوند، برق های قرمز دارند. از آنجایی که آمتیست به راحتی در ساختارهای بزرگ در دسترس است، ارزش جواهر در درجه اول با وزن قیراط تعیین نمی شود. این با بیشتر سنگ های قیمتی که وزن قیراط به طور تصاعدی ارزش سنگ را افزایش می دهد متفاوت است. بزرگترین عامل در ارزش آمیتیست رنگ نمایش داده شده است.

آمیتیست با درجه بالاتر (به نام “روسی عمیق”) بسیار نادر است و بنابراین، هنگامی که یکی پیدا می شود، ارزش آن به تقاضای کلکسیونرها بستگی دارد. با این حال، هنوز هم مرتبه‌ای ارزان‌تر از یاقوت‌های کبود یا یاقوت‌های با درجه بالاتر است.

حتما مطالعه کنید : فواید و خصوصیات سنگ زمرد

آمتیست مصنوعی

آمتیست مصنوعی (رشد آزمایشگاهی) با روش سنتزی به نام رشد هیدروترمال تولید می شود که کریستال ها را در داخل اتوکلاو فشار بالا رشد می دهد.

آمتیست مصنوعی به تقلید از بهترین کیفیت آمتیست ساخته شده است. خواص شیمیایی و فیزیکی آن مانند آمتیست طبیعی است و نمی توان آن را با اطمینان مطلق بدون آزمایش گوهرشناسی پیشرفته (که اغلب مقرون به صرفه است) متمایز کرد. یک آزمایش مبتنی بر “دوقلوسازی قانون برزیل” (شکلی از دوقلوی کوارتز که در آن ساختارهای کوارتز دست راست و چپ در یک بلور ترکیب می‌شوند) می‌تواند برای شناسایی بیشتر آمیتیست مصنوعی به راحتی استفاده شود. سنتز آمیتیست دوقلو امکان پذیر است، اما این نوع به مقدار زیاد در بازار موجود نیست.

آمتیست تصفیه شده توسط پرتو گاما، اشعه ایکس یا پرتو الکترونی از کوارتز شفاف (کریستال سنگی) تولید می شود که ابتدا با ناخالصی های آهن دوپ شده است. قرار گرفتن در معرض گرما تا حدی اثرات تابش را خنثی می کند و آمتیست به طور کلی زرد یا حتی سبز می شود. گفته می‌شود که بیشتر سیترین، کوارتز یا کوارتز زرد جواهرات، صرفاً «آمیتیست سوخته» هستند.

گوهرشناسان باتجربه می توانند مقداری از آمتیست طبیعی را با یک میکروسکوپ شناسایی کنند که دارای منطقه بندی رنگی باشد و حاوی اجزاء معدنی مشخص باشد. با این حال، بسیاری از آمیتیست طبیعی از درجه وضوح بسیار بالایی برخوردار هستند و یافتن ادغام های شناسایی می تواند دشوار یا غیرممکن باشد.

آمتیست مصنوعی زیادی توسط فرآیند هیدروترمال تولید می شود و برای ساختن سنگ های قیمتی چندوجهی و یا کابوشن استفاده می شود. خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی آن مانند آمتیست طبیعی است. اگرچه آمتیست یکی از سنگ های قیمتی ارزان تر است، مزیت قیمت مواد مصنوعی قابل توجه است. آمتیست مصنوعی اغلب به عنوان آمتیست طبیعی نامشخص فروخته می شود.

رسیدگی و مراقبت از آمتیست

سنگ آمتیست خواص و خصوصیات مخصوص به خود را دارد لذا باید به آن رسیدگی و از آن مراقبت کرد ، مناسب ترین حالت برای مخراجکاری نگین آمتیست، ساخت دیواره با چنگ است. روش مخراجکاری کاسه ای باید با احتیاط زیاد انجام شود.

آمتیست سختی خوبی دارد و استفاده از آن با مراقبت مناسب از آسیب دیدن سنگ جلوگیری می کند. آمتیست به گرمای شدید حساس است و ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض گرما یا نور طولانی رنگ خود را از دست بدهد یا تغییر دهد. صیقل دادن سنگ یا تمیز کردن آن با دستگاه اولتراسونیک باید با احتیاط انجام شود.

آمتیست با سختی 7، می تواند با انواع اجسام رایج در تماس باشد که می تواند خراش روی سطح آن ایجاد کند. خراش های تصادفی روی اجسام سخت یا ساییدگی با سنگ های دیگر با سختی مساوی یا بیشتر در جعبه جواهرات می تواند باعث آسیب شود. آمتیست همچنین یک ماده شکننده است که می تواند بر اثر ضربه خرد شود یا خراشیده شود. بهتر است در طول یک فعالیت یا در مکانی که ممکن است این اتفاق بیفتد از جواهرات آمتیست استفاده نکنید.

نگهداری طولانی مدت جواهرات آمتیست بهتر است در جعبه جواهرات یا مکان تاریک دیگری انجام شود. رنگ برخی از آمتیست ها ممکن است با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید در معرض محو شدن باشد.

منطقه بندی رنگی در آمتیست (color zoning)

یک نوع سنگ آمیتیست

بلورهای آمیتیست به کندی رشد می کنند و ترکیب آب هایی که از آن رشد می کنند می تواند در طول زمان تغییر کند. با تغییر ترکیب آب، مقادیر مختلفی از آهن در سطح کریستال گنجانده می شود. بعداً، تشعشعات ساطع شده از مواد معدنی در سنگ های اطراف، آهن را تغییر می دهند تا رنگ بنفش تولید شود. این می تواند باعث شود کریستال مناطقی با شدت رنگ متفاوت داشته باشد. هر یک از این مناطق یک فاصله زمانی در رشد کریستال مشابه حلقه های رشد یک درخت را ثبت می کنند. جواهر در عکس بالا منطقه بندی رنگی چشمگیر را نشان می دهد. اگرچه این از نظر زمین شناسی جالب است، اما ترجیحاً جواهر آمیتیست دارای رنگی غنی و یکنواخت بیشتر مورد پسند هستند.

برای مشاهده تمام جواهرات ساخته شده با سنگ آمتیست کلیک کنید.

سنگ آمتیست و خواص و خصوصیات درمانی

مردم هزاران سال است که جواهرات را جمع آوری کرده و از زیبایی آنها شگفت زده شده اند. در طول زمان و در تمام نقاط جهان، بسیاری از مردم بر این باور بوده اند که جواهرات توانایی التیام بخشیدن، محافظت یا آرامش شخصی را دارند که آنها را دارند یا می پوشند.

حتی با وجود اینکه هیچ مدرک علمی دال بر اینکه سنگ های قیمتی دارای قدرت درمانی یا معنوی هستند وجود ندارد، بسیاری از مردم بر این باورها پافشاری می کنند. امروزه آمیتیست یکی از محبوب ترین “سنگ های شفابخش” است. میلیون‌ها دلار در سال برای کریستال‌های آمتیست، سنگ‌های صیقل خورده، مهره‌ها و سایر اقلام آمتیست برای استفاده در این روش‌ها هزینه می‌شود.

متیست محبوب ترین گوهر بنفش است که به عنوان سنگ چاکرا استفاده می شود. چاکراها “مراکز معنوی” بدن هستند. سنگ های چاکرا که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: آمتیست (چاکرای تاج)، سودالیت (چاکرای ابرو)، عقیق توری آبی (چاکرای گلو)، آونتورین سبز (چاکرای قلب)، سیترین (چاکرای شبکه خورشیدی)، کارنلین (چاکرای خاجی)، و جاسپر قرمز ( چاکرای ریشه).

از آنجایی که آمتیست یک کریستال برجسته است، دارای بسیاری از خواص متافیزیکی مفید است.آمتیست یک سنگ مراقبه و آرامش بخش است که در سطوح عاطفی، روحی و جسمی کار می کند.

 

نیم ست ساخته شده با سنگ آمتیست

خواص متافیزیکی آمیتیست آرامش، تعادل و آرامش است. مردم همچنین از آن برای از بین بردن بی حوصلگی استفاده می کنند.

استفاده از آمتیست می تواند به شما کمک کند که هوشیارانه در مورد موقعیت هایی که با آن روبرو هستید فکر کنید. و این شما را به موفقیت بسیار بیشتری در رسیدگی به آنها سوق می دهد.

حس واضح تر گفتگو و دانستن حرف درست یکی از هدایای فوق العاده ای است که به ما ارائه می دهد.

در حالی که احساسات بسیار ارزشمند هستند، می توانند افکار ما یا دیگران را به گونه ای منحرف کنند که منجر به تحریک اقدامات لحظه ای شود. و این می تواند منجر به نتایج ناگوار یا حتی آسیب زا شود. بنابراین چگونه آمتیست به درمان عاطفی ما کمک می کند؟

قدرت شفابخش عاطفی آمتیست می تواند به شما کمک کند تا از موقعیت های دشوار عبور کنید و به شما اجازه دهد بفهمید که واقعاً با چه چیزی سر و کار دارید. آنها امکان گذر از انتخاب های دشوار و فرآیندهای تصمیم گیری را تا حد امکان بدون دردسر فراهم می کنند.

سنگ آمتیست برای کدام ماه تولد است؟

سنگ آمتیست سنگ ماه متولدین بهمن ماه است و استفاده از این سنگ زیبا برای متولدین ماه بهمن توصیه می شود

 

در این مقاله شما سنگ آمتیست خواص و خصوصیات را مشاهده نمودید برای مطالعه خواص و خصوصیات سنگ تورمالین کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “سنگ آمتیست خواص و خصوصیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *