خواص و خصوصیات سنگ تورمالین : تورمالین یک ماده معدنی سیلیکات بور کریستالی است که با عناصری مانند آلومینیوم، آهن، منیزیم، سدیم، لیتیوم یا پتاسیم ترکیب شده است. این سنگ قیمتی را می توان در رنگ های بسیار متنوعی یافت.درجه سختی تورمالین بین 7 تا 7.5 در مقیاس موس است.

تورمالین های با ارزش سیلانی با رنگ های روشن در مقادیر زیادی توسط شرکت هند شرقی هلند به اروپا آورده شد تا تقاضا برای کنجکاوی ها و جواهرات را برآورده کند.گاهی اوقات تورمالین را “مغناطیس سیلان” می نامیدند زیرا می توانست خاکستر داغ را به دلیل خواص پیروالکتریکی خود جذب و سپس دفع کند.

خواصیت پرو الکتریکی خواصیتی است که یک جسم می تواند در اثر دیدن حرارت از خود الکتریسیته تولید کند.تورمالین توسط شیمیدانان در قرن نوزدهم برای قطبش نور با تابش پرتوها بر روی سطح بریده و صیقلی جواهر استفاده شد.

رنگ تورمالین ها دلایل مختلفی دارد. به طور کلی توافق شده است که آهن، و احتمالاً تیتانیوم، رنگ های سبز و آبی را به وجود می آورد. منگنز رنگ های قرمز و صورتی و احتمالاً زرد تولید می کند. برخی از تورمالین های صورتی و زرد ممکن است رنگ خود را مدیون مراکز رنگی ناشی از تشعشعات باشند که می تواند طبیعی یا ناشی از بهسازی های آزمایشگاهی باشد.

تورمالین رنگی

رنگ تورمالین ها

تورمالین رنگ های متنوعی دارد. تورمالین های غنی از آهن معمولا سیاه تا آبی مایل به سیاه تا قهوه ای تیره هستند، در حالی که انواع غنی از منیزیم قهوه ای تا زرد هستند و تورمالین های غنی از لیتیوم تقریباً هر رنگی دارند: آبی، سبز، قرمز، زرد، صورتی و غیره. بی رنگ است کریستال های دو رنگ و چند رنگ رایج هستند که منعکس کننده تغییرات شیمی سیال در طول تبلور هستند. کریستال ها ممکن است در یک انتها سبز و در انتهای دیگر صورتی یا از بیرون سبز و در داخل صورتی باشند. به این نوع تورمالین هندوانه می گویند. برخی از اشکال تورمالین دو رنگ هستند. وقتی از جهات مختلف به آنها نگاه می شود، رنگ آنها تغییر می کند.

ترکیب شیمیایی تورمالین به طور مستقیم بر خواص فیزیکی آن تأثیر می گذارد و مسئول رنگ آن است. تورمالین ها گروهی از گونه های معدنی نزدیک به هم را تشکیل می دهند که ساختار بلوری مشابهی دارند اما خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی دارند. آنها در عناصر سیلیکون، آلومینیوم و بور مشترک هستند، اما حاوی مخلوط پیچیده ای از عناصر دیگر مانند سدیم، لیتیوم، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، کروم، وانادیم، فلوئور و گاهی اوقات مس هستند.

رنگ صورتی تورمالین ها در بسیاری از مناطق نتیجه تابش طولانی مدت طبیعی است. در طول رشد خود، این کریستال های تورمالین دارای Mn2 + بودند و در ابتدا بسیار کم رنگ بودند. به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه گامای طبیعی از واپاشی رادیواکتیو 40K در محیط گرانیتی آنها، تشکیل تدریجی یون های Mn3+ رخ می دهد که مسئول عمیق شدن رنگ صورتی تا قرمز است.

گردنبند طلا و جواهر زنانه تورمالین

خصوصیت مغناطیسی تورمالین

بیشتر تورمالین های با کیفیت جواهر از گونه های elbaite هستند. تورمالین های البایت آلوکروماتیک هستند و بیشتر رنگ و حساسیت مغناطیسی خود را از اسکرل (که آهن می دهد) و تسیلایزیت (که منگنز می دهد) به دست می آورند.
تورمالین های قرمز و صورتی کمترین حساسیت مغناطیسی را در بین البایت ها دارند، در حالی که تورمالین هایی با رنگ های زرد روشن، سبز و آبی، مغناطیسی ترین البایت ها هستند. گونه های دراویتی مانند درویت کروم سبز و دراویت قهوه ای دیامغناطیس هستند. می توان از آهنربای نئودیمیوم دستی برای شناسایی یا جداسازی برخی از انواع سنگ های تورمالین از سایرین استفاده کرد. به عنوان مثال، تورمالین ایندیگولایت آبی تنها سنگ قیمتی آبی از هر نوعی است که با استفاده از آهنربای نئودیمیم، واکنش نشان می دهد. هر تورمالین آبی که دیامغناطیس باشد را می توان به عنوان تورمالین پارایبا با رنگ مس در مقایسه با تورمالین آبی مغناطیسی که توسط آهن رنگ شده است شناسایی کرد.

بسیاری از انواع رنگ تورمالین از نام های تجاری خود الهام گرفته اند:

روبیلایت (Rubellite) نامی برای تورمالین صورتی، قرمز، قرمز ارغوانی، قرمز نارنجی یا قرمز مایل به قهوه ای است، اگرچه برخی در تجارت استدلال می کنند که این اصطلاح نباید برای تورمالین صورتی به کار رود.در تصویر زیر یک روبیلایت را مشاهده می کنید:

سنگ تورمالین صورتی

ایندیکولیت (indicolite) تورمالین آبی مایل به بنفش تیره، آبی یا آبی مایل به سبز است.اقغانستان یک از مهمترین معادن تورمالین ایندیکولیت جهان است.

حتما مطالعه کنید : خواص و خصوصیات سنگ گارنت

سنگ تورمالین آبی

پارایبا (Paraíba) یک تورمالین آبی مایل به بنفش شدید، آبی مایل به سبز یا آبی از ایالت پارایبا، برزیل است.تورمالین پارایبا بسیار گران قیمت و بسیار کمیاب است.در تصویر زیر یک تورمالین 120 هزار دلاری را مشاهده می کنید:

سنگ تورمالین پاراریبا
تورمالین پاراریبا

تورمالین کروم به رنگ سبز تند است. علیرغم نامش، بیشتر با وانادیوم رنگ آمیزی شده است، همان عنصری که بسیاری از زمردهای برزیلی و آفریقایی را رنگ می کند.

سنگ تورمالین کروم
تورمالین کروم

تورمالین نیمه رنگی بیش از یک رنگ را نمایش می دهد. یکی از رایج ترین ترکیبات سبز و صورتی است، اما رنگهای بسیار دیگری نیز ممکن است در آن به نمایش گذاشته شود.

سنگ تورمالین پارتی کالر
تورمالین پارتی کالر

حتما مطالعه کنید : فواید و خصوصیات سنگ زمرد

بهسازی های تورمالین

برخی از سنگ های تورمالین، به ویژه سنگ های صورتی تا قرمز، با عملیات حرارتی (heat treatment) تغییر می یابند تا رنگ خود را بهبود بخشند. سنگ های قرمز بیش از حد تیره را می توان با عملیات حرارتی دقیق روشن کرد. رنگ صورتی در سنگ های تقریباً بی رنگ تا صورتی کم رنگ حاوی منگنز را می توان با تابش پرتوهای گاما یا پرتوهای الکترونی تا حد زیادی افزایش داد. تشخيص تشعشع در تورمالين تقريباً غيرممكن است و در حال حاضر بر ارزش آن تاثيري ندارد. ارزش یک تورمالین با بهسازی شده (مخصوصا نوع پارایبا) بسیار کمتر از یک جواهر بهسازی نشده با شفافیت برابر است.

برخی از تورمالین ها نیز اثر چشم گربه ای به نام شاتویانسی را نشان می دهند. تورمالین های چشم گربه ای اغلب سبز، آبی یا صورتی هستند، با چشمی ظریف تر و پراکنده تر از چشم در کریزوبریل چشم گربه ای. این به این دلیل است که در تورمالین، این اثر ناشی از اجزای نازک و لوله مانند متعددی است که به طور طبیعی در طول رشد جواهر ایجاد می شود. ادخال ها بزرگتر از ادخال های موجود در کریزوبریل چشم گربه ای هستند، بنابراین شاتویانسیتی آنقدر تیز نیست. مانند دیگر چشم‌های گربه‌ای ها، این سنگ‌ها باید به‌عنوان کابوشون بریده شوند تا اثرشان را نشان دهند.

انگشتر تورمالین سبز طلا و جواهر

تورمالین سنگ ماه تولد چه ماهی است؟

سنگ تورمالین در تمام رنگ ها متعلق به متولدین مهر ماه است.البته سنگ اصلی متولدین مهر ماه اوپال است.

خواص درمانی و متافیزیکی سنگ تورمالین

از دیگر خواص و خصوصیات سنگ تورمالین میتوان خواص درمانی آن را ذکر کرد ، تورمالین بهتونایی درک خود و دیگران کمک می کند. باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش ترس می شود. تورمالین الهام بخش، شفقت، بردباری و رفاه را جذب می کند. سمت راست و چپ مغز را متعادل می کند. به درمان پارانویا کمک می کند، بر نارساخوانی غلبه می کند و هماهنگی دست و چشم را بهبود می بخشد. تورمالین تنش را آزاد می کند و برای تنظیم ستون فقرات مفید است. انرژی زن و مرد را در بدن متعادل می کند. انرژی را افزایش می دهد و انسداد را برطرف می کند.

تورمالین سیاه را می توان برای دفع و محافظت در برابر منفی استفاده کرد. برای انحراف انرژی تشعشع عالی است. با افزایش نشاط جسمی، ثبات عاطفی و هوشیاری، سلامت جسمانی افراد را افزایش می دهد.

تورمالین قهوه ای برای پاکسازی و محافظت از هاله استفاده می شود. چاکرای زمین را پاک می کند و باز می کند، (که تقریباً 12 تا 18 اینچ زیر کف پا قرار دارد – در داخل بدن فیزیکی نیست بلکه بخشی از بدن اتری شما است)، شما را به زمین متصل می کند. این به بهبود روابط خانوادگی ناکارآمد کمک می کند و به استفادهکننده کمک می کند در گروه های اجتماعی احساس راحتی کند. برای درمان اختلالات روده و مشکلات پوستی قابل استفاده است.

تورمالین صورتی خواه کمرنگ و یا پر رنگ برای بیماری های قلبی بسیار مفید است. برای کسانی که در قلب خود احساس سنگینی ناشی از ناراحتی و غم می کنند، تورمالین صورتی درمانگر شماست همچنین به عنوان Rubellite شناخته می شود.

سایه های درخشان اسطوخودوس تورمالین بنفش نیز نام سیبریت را برای آن به ارمغان آورده است. این سنگ به دلیل خاصیت محافظتی خود شناخته شده است، اما همچنین یک جواهر باورنکردنی برای کمک به شما برای احساس آرامش کامل و آمادگی برای رهاسازی وابستگی های عاطفی است.

تورمالین یک کمک باورنکردنی برای سیستم ایمنی و سیستم عصبی است. دوست دارد به بدن شما کمک کند تا رویکردی سالم برای هضم داشته باشد، بنابراین برای هرکسی که با مشکلات معده دست و پنجه نرم می کند، تورمالین می تواند یک شفادهنده لطیف باشد. تورمالین همچنین به تقویت استخوان ها و دندان ها کمک می کند. توانایی های هماهنگی دست و چشم شما را بالا می برد و به طور کلی سلامتی درخشانی به شما می دهد تا از نظر فیزیکی احساس قوی و بهتری داشته باشید. تورمالین سبز مخصوصاً برای کسانی که احساس تنبلی می کنند یا از خستگی مزمن رنج می برند عالی است.

برای مشاهده تمام جواهرات ساخته شده با جواهر تورمالین صورتی کلیک کنید.

برای مشاهده تمام جواهرات تورمالین سبز کلیک کنید.

در این مقاله شما خواص و خصوصیات سنگ تورمالین را مشاهده نمودید برای مطالعه خواص و خصوصیات سنگ سیترین کلیک کنید.

این مطلب برای نخستین بار توسط وبسایت تک طلا گرد آوری و ترجمه شده و هر گونی کپی از آن به منظور ارتقاع دانش افراد با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهی در مورد “خواص و خصوصیات سنگ تورمالین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *