” سیترین “نوعی کوارتز است که رنگ آن از زرد کم رنگ تا قهوه ای به دلیل توزیع زیر میکروسکوپی ناخالصی های کلوئیدی هیدروکسید آهن متغیر است. سیترین های طبیعی نادر هستند. بیشتر سیترین های تجاری، آمتیست های عملیات حرارتی یا کوارتزهای دودی هستند. با این حال، یک آمتیست عملیات حرارتی، برخلاف ظاهر کدر یا دودی سیترین طبیعی، خطوط کوچکی در کریستال دارد. تمایز بین سیترین برش خورده و توپاز زرد تقریباً غیرممکن است، اما آنها از نظر سختی متفاوت هستند. برزیل بزرگترین تولید کننده سیترین است که بیشتر تولید آن از ایالت ریوگرانده دو سول می آید. این نام از کلمه لاتین citrina به معنای “زرد” و همچنین ریشه کلمه “citron” گرفته شده است. گاهی اوقات سیترین و آمتیست را می توان با هم در یک بلور یافت که سپس به آن آمترین می گویند. سیترین را به دلایل اعتقادی «سنگ تاجر» یا «سنگ پول» نامیده‌اند.

خواص و خصوصیات سنگ سیترین

سیترین برای اولین بار در یونان بین 300 تا 150 سال قبل از میلاد در دوران هلنیستی به عنوان یک سنگ جواهر طلایی-زرد مورد توجه قرار گرفت. کوارتز زرد قبل از آن برای تزئین جواهرات و ابزار مورد استفاده قرار می گرفت اما چندان مورد توجه نبود.

در دوران های قبل از گوهرشناسی مدرن، رنگ مایل به زرد سیترین باعث شده بود که با توپاز اشتباه گرفته شود. مقدار ناچیزی از آهن در ساختار سیترین مسئول رنگ زرد تا نارنجی آن است.سیترین شفاف، زرد کم رنگ تا نارنجی مایل به قهوه ای در طبیعت کمیاب است. سیترین، به علاوه دوام و مقرون به صرفه بودن آن با اکثر کوارتزهای دیگر، آن را به پرفروش ترین نگین زرد تا نارنجی تبدیل می کند. این یک جایگزین جذاب نه تنها برای توپاز، بلکه همچنین برای یاقوت کبود زرد است. بهترین رنگ سیترین، زرد اشباع شده تا نارنجی متمایل به قرمز بدون رنگ های قهوه ای است.

مقدار ناچیزی از آهن در ساختار سیترین مسئول رنگ زرد تا نارنجی آن است.سیترین شفاف، زرد کم رنگ تا نارنجی مایل به قهوه ای در طبیعت کمیاب است. سیترین، به علاوه دوام و مقرون به صرفه بودن آن با اکثر کوارتزهای دیگر، آن را به پرفروش ترین نگین زرد تا نارنجی تبدیل می کند. این یک جایگزین جذاب نه تنها برای توپاز، بلکه همچنین برای یاقوت کبود زرد است. بهترین رنگ سیترین، زرد اشباع شده تا نارنجی متمایل به قرمز بدون رنگ های قهوه ای است.
طیف رنگهای سنگ سیترین

بهسازی سنگ سیترین

از آنجایی که سیترین طبیعی کمیاب است، بیشتر سیترین موجود در بازار نتیجه عملیات حرارتی(Heating) است که باعث می‌شود مقداری از آمیتیست از بنفش کم‌رنگ نامطلوب به زرد جذاب تغییر رنگ دهد. رنگ اصلی آمتیست می تواند غنای رنگ زرد سیترین را تعیین کند.

انواع تراش های سیترین

کریستال های سیترین در طیف وسیعی از اندازه ها وجود دارند و اندازه های سیترین تا 20 قیراط به راحتی در جواهرات موجود است. اگرچه سیترین در شکل‌ها و اندازه‌های استاندارد موجود است، بسیاری از طراحان جواهرات گران‌قیمت و حکاکی‌کنندگان جواهر، نگین زرد گرم را به برش‌های غیرعادی برای جواهرات و حکاکی‌ها تبدیل کرده‌اند.

خواص و خصوصیات سنگ سیترین
تراش نا متارف سنگ سیترین

سنگ مصنوعی کوارتز

کوارتز مرغوب مانند سیترین، رز کوارتز، کوارتز دودی و آمتیست جذاب است. اما کوارتز طبیعی با کیفیت گوهر فراوان است، بنابراین کمبود آن دلیلی نمی‌شود که محققان برای ایجاد راهی برای سنتز کوارتز با کیفیت گوهر به مشکل برخورند. دلیل ساخت کوارتز های مصنوعی این است که کوارتز نقش کلیدی در فناوری ایفا می کند. کوارتز هنگامی که تحت فشار قرار می گیرد می تواند جریان الکتریکی ایجاد کند و می تواند در پاسخ دقیق به جریان متناوب ارتعاش کند. این خصوصیت در ساعت‌ها، ساعت‌ها، تجهیزات ارتباطی، فیلترها و نوسانگرها مورد استفاده عملی قرار می‌گیرند.

خواص درمانی و متافیزیکی سنگ سیترین

  • خلاقیت را افزایش می دهد.
  • از شما در برابر انرژی های منفی محافظت می کند.
  • شهود و درک شما را فعال می کند.
  • به شما کمک می کند تا فراوانی، ثروت و رفاه را در زنردگی خود کنید.
  • به اشتراک گذاری و بخشایش را افزونی می بخشد.
  • شادی و لذت را درشما افزایش می دهد.
  • عزت نفس و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.
  • نگرش مثبت را در شما زیاد می کند.
  • تمرکز را افزایش می دهد.
  • به شما کمک می کند بر ترس های خود غلبه کنید.
  • سهولت برقراری ارتباط را افزایش می دهد.
  • احساسات شما را متعادل می کند.
  • نیروی درونی و قدرت درونی را القا می کند.
  • می تواند علائم سندرم خستگی مزمن را کاهش دهد.
  • با انرژی خود در بهبود مشکلات چشم کمک می کند.
  • از نظر انرژی به گردش خون کمک می کند.
  • می تواند به متعادل کردن انرژی برای رفع مشکلات قاعدگی یا گوارشی کمک کند.
  • تیروئید را متعادل می کند.
خواص و خصوصیات سنگ سیترین - انگشتر سیترین و برلیان زنانه تک نگین

سنگ سیترین برای متولدین کدام ماه است؟

سنگ سیترین سنگ ماه تولد آبان ماه است.. متولدین آبان ماه بهتراست از این سنگ به طور روزمره استفاده کنند.

 

در این مقاله شما نمونه ای از خواص و خصوصیات سنگ سیترین را مشاهده کردید ، برای مشاهده خواص و خصوصیات سنگ زمرد کلیک کنید.

 

برای مشاهده تمام جواهرات ساخته شده با نگ سیترین روی لینک زیر کلیک کنید:

 

https://taktala.ir/shop/?filter_color=%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86

 

 

مطالب مرتبط

0 نظر در “خواص و خصوصیات سنگ سیترین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *