سنگ یاقوت سرخ
سنگ یاقوت سرخ

خواص و خصوصیات سنگ یاقوت سرخ : یاقوت سرخ یک سنگ جواهر به رنگ صورتی مایل به قرمز تا قرمز خونی است که نوعی ماده معدنی کوراندوم (اکسید آلومینیوم) است. یاقوت سرخ یکی از محبوب ترین جواهرات سنتی است و بسیار بادوام است. انواع دیگر کوراندوم مرغوب یاقوت کبود نامیده می شود. یاقوت سرخ یکی از جواهرات اصلی سنتی، در کنار آمتیست، یاقوت کبود، زمرد و الماس است.کلمه یاقوت از ruber گرفته شده است که در لاتین به معنای قرمز است. رنگ یاقوت به دلیل عنصر کروم است.

برخی از سنگ‌های قیمتی که از نظر عامه یا تاریخی یاقوت نامیده می‌شوند، مانند یاقوت شاهزاده سیاه در تاج سلطنتی بریتانیا، در واقع اسپینل هستند. اینها زمانی به “یقوت بالاس” معروف بودند.

کیفیت یاقوت با رنگ، برش و شفافیت آن مشخص می شود که به همراه وزن قیراط بر ارزش آن تأثیر می گذارد. درخشان‌ترین و با ارزش‌ترین رنگ قرمز که قرمز خونی یا خون کبوتری نامیده می‌شود، برتری زیادی نسبت به سایر یاقوت‌های با کیفیت مشابه دارد. پس از شفافیت رنگ امتیاز بالایی دارد، اما یک یاقوت بدون هیچ گونه ناخالصی سوزنی مانند ممکن است نشان دهد که سنگ بهسازی شده است. یاقوت سرخ سنگ تولد سنتی ماه جولای(تیرماه) است و معمولاً صورتی‌تر از گارنت است، اگرچه برخی از گارنت‌های رودولیت رنگ صورتی مشابه بیشتر یاقوت‌ها دارند. با ارزش ترین یاقوت جهان که در حراج به فروش رسید، یاقوت طلوع آفتاب است.

یاقوت طلوع آفتاب-گران قیمت ترین یاقوت جهان
یاقوت طلوع آفتاب-گران قیمت ترین یاقوت جهان

یاقوت طلوع آفتاب گران‌ترین یاقوت، گران‌ترین سنگ قیمتی رنگی، و گران‌ترین سنگ قیمتی به غیر از الماس است.نام فعلی آن که در اصل در میانمار استخراج شده است، از شعری به همین نام که توسط شاعر صوفی قرن سیزدهم مولوی سروده شده است، گرفته شده است.

این سنگ در میان نادرترین سنگ‌های قیمتی محسوب می‌شود.موسسه گوهرشناسی سوئیس آن را به عنوان “گنجینه منحصر به فرد طبیعت” توصیف کرده و “برش مناسب، رنگ بسیار جذاب و خلوص ظریف” آن را ستایش کرده است.آزمایشگاه گوبلین در زوریخ بیان کرد که “چنین ترکیبی از ویژگی ها در یاقوت های برمه ای با این اندازه بسیار نادر است.” رئیس جهانی بخش جواهرات بین المللی ساتبی، دیوید بنت، هنگام مصاحبه در مورد یاقوت، اظهار داشت: “در طول عمر خود. 40 سال، او تا به حال یاقوتی به این درجه ندیده است». در گزارش درجه بندی گوبلین، آن اشاره می کند، “یاقوت سرخ طلوع خورشید منشأ برمه ای دارد” و “رنگ زنده اما اشباع آن، که به طور شاعرانه به عنوان قرمز خون کبوتر شناخته می شود، به دلیل ترکیبی از عناصر کمیاب متعادل در سنگ است که معمولی و مشخصه برای سنگ است. بهترین یاقوت های موگوک سنگ های قیمتی با همان کیفیت معمولاً فقط در کریستال های کوچک تشکیل می شوند و این سنگ را به یک جواهر “بسیار کمیاب” تبدیل می کند.

خصوصیات فیزیکی یاقوت سرخ

یاقوت ها دارای سختی 9.0 در مقیاس سختی معدنی Mohs هستند. در میان جواهرات طبیعی، تنها مویزانیت و الماس سخت‌تر هستند، به طوری که الماس دارای سختی Mohs 10.0 است و مویزانیت در جایی بین کوراندوم (یاقوت) و سختی الماس قرار می‌گیرد. یاقوت کبود، یاقوت سرخ و کوراندوم خالص آلومینا هستند، پایدارترین شکل Al2O3، که در آن 3 الکترون از هر یون آلومینیوم خارج می‌شوند تا به گروه هشت‌وجهی منظم متشکل از شش یون O2- مجاور بپیوندند. در کوراندوم خالص، تمام یون‌های آلومینیوم دارای یک پیکربندی بسیار پایدار بدون الکترون‌های جفت نشده یا سطوح انرژی پر نشده باقی می‌مانند و کریستال کاملاً بی‌رنگ است.

اگر یک درصد از یون های آلومینیوم با کروم در یاقوت جایگزین شود، جذب زرد-سبز به رنگ قرمز برای گوهر منجر می شود.علاوه بر این، جذب در هر یک از طول موج‌های فوق، انتشار فلورسنت نور قرمز با طول موج 694 نانومتری را تحریک می‌کند که به رنگ قرمز و درخشندگی درک شده آن می‌افزاید.غلظت کروم در یاقوت های مصنوعی را می توان تنظیم کرد (در فرآیند رشد کریستال) تا ده تا بیست برابر کمتر از سنگ های قیمتی طبیعی باشد. تئودور میمن می‌گوید: «به دلیل سطح کروم کم در این کریستال‌ها، رنگ قرمز روشن‌تری نسبت به یاقوت‌های قیمتی نشان می‌دهند و به آن یاقوت صورتی می‌گویند.

پس از جذب نور با طول موج کوتاه، فاصله زمانی کوتاهی وجود دارد که شبکه کریستالی یاقوت قبل از وقوع فلورسانس در حالت برانگیخته قرار دارد. اگر فوتون‌های 694 نانومتری در این مدت از کریستال عبور کنند، می‌توانند فوتون‌های فلورسنت بیشتری را تحریک کنند تا به صورت فازی با آنها ساطع شوند و در نتیجه شدت نور قرمز تقویت شود. با چیدمان آینه ها یا وسایل دیگر برای عبور مکرر نور ساطع شده از کریستال به این روش، یک لیزر یاقوتی با شدت بسیار بالایی از نور قرمز منسجم تولید می کند.

طرز کار لیزر یاقوت سرخ
طرز کار لیزر یاقوت سرخ

تمام یاقوت‌های طبیعی دارای عیوب هستند، از جمله ناخالصی‌های رنگی و ادغام سوزن‌های معروف به “ابریشم”. گوهرشناسان از این سوزن‌های موجود در یاقوت‌های طبیعی برای تشخیص آن‌ها از مواد مصنوعی، شبیه‌سازها یا جایگزین‌ها استفاده می‌کنند. معمولاً سنگ تراش نخورده را قبل از برش حرارت می دهند. این روزها، تقریباً تمام یاقوت‌ها به شکلی بهسازی می‌شوند که عملیات حرارتی رایج‌ترین روش آن است. یاقوت های فرآوری نشده با کیفیت بالا دارای امتیاز بالایی هستند.

برخی از یاقوت‌ها یک ستاره سه یا شش نقطه‌ای یا «ستاره» را نشان می‌دهند. این یاقوت ها به شکل کابوشون بریده می شوند تا جلوه را به درستی نشان دهند. ستاره ها با یک منبع تک نوری به بهترین شکل قابل مشاهده هستند و با حرکت نور یا چرخش سنگ در سراسر سنگ حرکت می کنند. چنین عواملی زمانی اتفاق می‌افتد که نور به روشی خاص از «ابریشم» (محافظه‌های سوزن با جهت ساختاری) منعکس شود. این یک مثال است که در آن گنجاندن ارزش یک سنگ قیمتی را افزایش می دهد. علاوه بر این، یاقوت‌ها می‌توانند تغییر رنگی را نشان دهند – و همچنین اثر “چشم گربه” یا “چشم گربه” را می‌دهند.

نگین یاقوت قرمز
یاقوت استار یا ستاره

تشکیل و استخراج یاقوت سرخ

از نظر تاریخی، یاقوت سرخ در تایلند، در ناحیه Pailin و Samlout کامبوج، و همچنین در افغانستان، استرالیا، برزیل، کلمبیا، هند، نامیبیا، ژاپن و اسکاتلند استخراج شده است. پس از جنگ جهانی دوم ذخایر یاقوت در ماداگاسکار، موزامبیک، نپال، پاکستان، تاجیکستان، تانزانیا و ویتنام یافت شد.اسپینل، یکی دیگر از سنگ های قیمتی قرمز رنگ، گاهی همراه با یاقوت یافت می شود. اسپینل های قرمز ممکن است توسط کسانی که تجربه ای با سنگ های قیمتی ندارند با یاقوت سرخ اشتباه گرفته شوند. با این حال، بهترین اسپینل‌های قرمز می‌توانند ارزشی نزدیک به یک یاقوت معمولی داشته باشند.

عوامل موثر بر ارزش یاقوت سرخ

یاقوت‌ها، مانند سایر سنگ‌های قیمتی، با معیارهایی به نام چهار C، یعنی رنگ، برش، شفافیت و وزن قیراط درجه‌بندی می‌شوند. یاقوت ها بر اساس منشاء جغرافیایی آنها نیز ارزیابی می شوند.

رنگ: در ارزیابی سنگ های قیمتی رنگی، رنگ مهمترین عامل است. رنگ به سه جزء تقسیم می شود: رنگ، اشباع و تن. رنگ به رنگی اشاره دارد که ما معمولاً از این اصطلاح استفاده می کنیم. سنگ های قیمتی شفاف در رنگ های طیفی خالص قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش رخ می دهند.در طبیعت، به ندرت رنگ های خالص وجود دارد، بنابراین زمانی که از رنگ سنگ قیمتی صحبت می کنیم، از رنگ های اولیه و ثانویه و گاهی اوقات درجه سوم صحبت می کنیم. یاقوت قرمز تعریف شده است. تمام رنگ های دیگر گونه های جواهر کوراندوم سفایر نامیده می شود. یاقوت ممکن است طیفی از رنگ های ثانویه از جمله نارنجی، بنفش، بنفش و صورتی را نشان دهد.

پاکی: از آنجایی که یاقوت‌ها میزبان ناخالصی های زیادی هستند، شفافیت آن‌ها با اندازه، تعداد، مکان و قابلیت مشاهده اینکلوژن آن‌ها ارزیابی می‌شود.یاقوت‌هایی با بالاترین درجه شفافیت به عنوان “چشم‌پاک” شناخته می‌شوند، زیرا اجزای آن‌ها با چشم غیرمسلح کمتر دیده می‌شود. یاقوت‌ها ممکن است دارای اجزای نازک و متقاطع به نام ابریشم(سیلک) باشند.ابریشم می‌تواند نور را پراکنده کند و ظاهر گوهر را درخشان کند و وجود ابریشم همچنین می‌تواند نشان دهد که یاقوت قبلاً تحت حرارت قرار نگرفته است، زیرا گرمای شدید ابریشم یاقوت را تخریب می‌کند.

بعد از مطالعه درباره خواص و خصوصیات سنگ یاقوت سرخ میتوانید جواهرات ساخته شده با این سنگ را مشاهده کنید : گردنبند یاقوت قرمز و دستبند یاقوت قرمز و گوشواره یاقوت قرمز

بهسازی های سنگ یاقوت سرخ

بهبود کیفیت سنگ های قیمتی با بهسازی آنها یک عمل رایج است. برخی از بهسازی ها تقریباً در همه موارد استفاده می شوند و بنابراین قابل قبول تلقی می شوند. در اواخر دهه 1990، عرضه زیاد مواد ارزان قیمت باعث افزایش ناگهانی عرضه یاقوت های عملیات حرارتی شده شد که منجر به فشار نزولی بر قیمت یاقوت شد.

بهبودهای مورد استفاده عبارتند از تغییر رنگ، بهبود شفافیت با حل کردن اجزای روتیل، بهبود شکستگی ها (ترک ها) یا حتی پر کردن کامل آنها.

رایج ترین بهسازی استفاده از گرما است. بیشتر یاقوت‌ها برای بهبود رنگ، از بین بردن رنگ بنفش، لکه‌های آبی و ابریشم تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند و به اصطلاح هیت می شوند. این عملیات حرارتی معمولاً در دمای 1800 درجه سانتیگراد (3300 درجه فارنهایت) انجام می شود.برخی از یاقوت‌ها تحت فرآیند حرارت کم لوله قرار می‌گیرند، زمانی که سنگ روی زغال چوب با دمای حدود 1300 درجه سانتیگراد (2400 درجه فارنهایت) به مدت 20 تا 30 دقیقه گرم می‌شود. ابریشم تا حدی شکسته است و رنگ آن بهبودمی یابد.

یکی دیگر از روش های درمانی که در سال های اخیر رایج شده است، پر کردن شیشه سربی است که به گلس فیلد هم معروف است. پر کردن شکستگی‌های داخل یاقوت با شیشه سربی (یا مواد مشابه) به طور چشمگیری شفافیت سنگ را بهبود می‌بخشد و یاقوت‌هایی که قبلاً نامناسب بودند برای کاربرد در جواهرات مناسب می‌شوند.این فرآیند در چهار مرحله انجام می شود:

  • 1. سنگ‌های راف از قبل صیقل داده می شوند تا تمام ناخالصی‌های سطحی که ممکن است روی فرآیند تأثیر بگذارند، از بین بروند.
  • 2. سنگ راف با هیدروژن فلوراید تمیز می شود.
  • 3. اولین فرآیند گرمایش که طی آن هیچ پرکننده اضافه نمی شود. فرآیند گرمایش ناخالصی های داخل شکستگی ها را از بین می برد. اگرچه این کار را می توان در دمای تا 1400 درجه سانتیگراد (2500 درجه فارنهایت) انجام داد، اما به احتمال زیاد در دمای حدود 900 درجه سانتیگراد (1600 درجه فارنهایت) رخ می دهد زیرا ابریشم روتیل هنوز دست نخورده است.
  • 4. دومین فرآیند گرمایش در کوره الکتریکی با افزودنی های شیمیایی مختلف انجام می شود. محلول‌ها و مخلوط‌های مختلف موفق بوده‌اند، اما در حال حاضر بیشتر از پودر شیشه‌ای حاوی سرب استفاده می‌شود. یاقوت در روغن فرو می‌رود، سپس با پودر پوشانده می‌شود، روی کاشی قرار می‌گیرد و در فر قرار می‌گیرد، جایی که در دمای 900 درجه سانتی‌گراد (1600 درجه فارنهایت) به مدت یک ساعت در یک فضای اکسیدکننده گرم می‌شود. پودر نارنجی رنگ پس از حرارت دادن به خمیر شفاف تا زرد رنگ تبدیل می شود که تمام شکستگی ها را پر می کند. پس از سرد شدن، رنگ خمیر کاملا شفاف است و شفافیت کلی یاقوت را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد.

در صورت نیاز به افزودن رنگ، پودر شیشه را می توان با مس یا سایر اکسیدهای فلزی و همچنین عناصری مانند سدیم، کلسیم، پتاسیم و غیره “تقویت” کرد.

فرآیند گرمایش دوم را می توان سه تا چهار بار تکرار کرد، حتی با استفاده از مخلوط های مختلف.هنگامی که جواهرات حاوی یاقوت سرخ (برای تعمیر) گرم می شوند، نباید با اسید بورایک یا هر ماده دیگری پوشانده شوند، زیرا می تواند سطح یاقوت را خراب کند. همچنین یاقوت های گلس فیلد شده اغلب در عملیات آبکاری سفید با رادیوم خراب می شوند.

بهسازی یاقوت را می توان با توجه به حباب ها در حفره ها و شکستگی ها با استفاده از لوپ 10 × شناسایی کرد.

خواص و خصوصیات سنگ یاقوت سرخ
حباب های گاز در یاقوت گلس فیلد شده

حتما مطالعه کنید : خواص و خوصیات مروارید قسمت اول

یاقوت های سنتتیک و مصنوعی

خواص و خصوصیات سنگ یاقوت سرخ
یاقوت سرخ مصنوعی

در سال 1837، گاودین اولین یاقوت های مصنوعی را با ذوب زاج پتاس در دمای بالا با کمی کروم به عنوان رنگدانه ساخت. در سال 1847، Ebelmen یاقوت سفید را با ذوب آلومینا در اسید بوریک ساخت. در سال 1877، ادموند فرمی و شیشه‌ساز صنعتی چارلز فیل، کوراندوم کریستالی ساختند که می‌توان از آن سنگ‌های کوچک را برش داد. در سال 1887، فرامی و آگوست ورنویل یاقوت مصنوعی را با ترکیب BaF2 و Al2O3 با کمی کروم در حرارت قرمز ساختند. در سال 1903، ورنویل اعلام کرد که می‌تواند یاقوت‌های مصنوعی را در مقیاس تجاری با استفاده از این فرآیند همجوشی شعله‌ای، که بعداً به نام فرآیند ورنویل نیز شناخته شد، تولید کند.تا سال 1910، آزمایشگاه Verneuil به یک مرکز تولید 30 کوره گسترش یافت و تولید سالانه سنگ های قیمتی به 1000 کیلوگرم (2000 پوند) در سال 1907 رسید.

فرآیندهای دیگری که در آن یاقوت های مصنوعی می توانند تولید شوند از طریق فرآیند کشش چوکرالسکی، فرآیند شار و فرآیند هیدروترمال هستند. بیشتر یاقوت‌های مصنوعی از همجوشی شعله‌ای منشأ می‌گیرند، به دلیل هزینه‌های پایین. یاقوت های مصنوعی ممکن است هیچ نقصی با چشم غیر مسلح نداشته باشند، اما بزرگنمایی ممکن است خطوط منحنی و حباب های گاز را نشان دهد. هر چه عدد کمتر و عیوب کمتر آشکار باشد، یاقوت ارزشمندتر است. مگر اینکه هیچ نقصی وجود نداشته باشد (یعنی یک یاقوت کامل)، در این صورت مشکوک به مصنوعی بودن آن خواهد بود. مواد ناخالص به برخی از یاقوت های ساخته شده اضافه می شوند تا بتوان آنها را مصنوعی تشخیص داد، اما بیشتر آنها برای تعیین منشا آنها به آزمایش گوهرشناسی نیاز دارند.

یاقوت های مصنوعی علاوه بر کاربردهای گوهرشناسی، کاربردهای فنی نیز دارند. میله های یاقوت مصنوعی برای ساخت لیزر و میزر یاقوت استفاده می شود. اولین لیزر کاری توسط تئودور اچ میمن در سال 1960 ساخته شد.میمن از یک یاقوت مصنوعی با پمپ نور حالت جامد برای تولید نور لیزر قرمز در طول موج 694 نانومتر (nm) استفاده کرد. لیزرهای روبی هنوز در حال استفاده هستند. یاقوت‌ها همچنین در کاربردهایی استفاده می‌شوند که سختی بالا مورد نیاز است، مانند مکان‌های در معرض سایش در ساعت‌های مکانیکی مدرن، یا به‌عنوان نوک کاوشگر اسکن در یک دستگاه اندازه‌گیری مختصات نیز استفاده می شوند.

یاقوت های تقلبی نیز به بازار عرضه می شود. اسپینل های قرمز، گارنت های قرمز و شیشه های رنگی به دروغ ادعا شده اند که یاقوت هستند. تقلیدها به دوران روم برمی گردد و در قرن هفدهم تکنیک هایی برای رنگ آمیزی فویل قرمز – با سوزاندن پشم قرمز مایل به قرمز در قسمت پایین کوره – که سپس در زیر سنگ تقلیدی قرار می گرفت، ایجاد شد.عبارات تجاری مانند یاقوت بالاس برای اسپینل قرمز و روبلایت برای تورمالین قرمز می تواند خریداران ناآگاه را گمراه کند. بنابراین از استفاده از چنین اصطلاحاتی توسط بسیاری از انجمن های گوهرشناسی مانند کمیته هماهنگ سازی دستی آزمایشگاهی (LMHC) منع می شود.

در این مقاله شما خواص و خصوصیات سنگ یاقوت سرخ را مشاهده نمودید که این سنگ ماه تولد آذر ماه می باشد برای مطالعه خواص و خصوصیات سنگ سیترین کلیک کنید.

برای مشاهده جواهرات یاقوت قرمز کلیک کنید.

این مطلب برای نخستین بار توسط وبسایت تک طلا گرداوری، ترجمه و منتشر شده است و کپی برداری برای افزایش دانش افراد با ذکر منبع مجاز است.

1 نظر در “خواص و خصوصیات سنگ یاقوت سرخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *