خواص و خوصیات مروارید :  مروارید جسم سخت و درخشانی است که در بافت نرم (مخصوصاً گوشته) یک نرم تن زنده پوسته دار یا جانور دیگری مانند صدف ها و برخی نرم تنان تولید می شود. مروارید درست مانند پوسته نرم تنان از کربنات کلسیم (عمدتاً آراگونیت یا مخلوطی از آراگونیت و کلسیت) به شکل کریستالی کوچک تشکیل شده است که در لایه های متحدالمرکز رسوب کرده است. مروارید ایده آل کاملاً گرد و صاف است، اما بسیاری از اشکال دیگر، که به مرواریدهای باروک معروف هستند، می توانند ایجاد شوند. مرغوب ترین مرواریدهای طبیعی برای قرن ها به عنوان سنگ های قیمتی و اشیاء زیبایی ارزش بالایی داشته اند. به همین دلیل، مروارید استعاره ای از چیزی نادر، خوب، تحسین برانگیز و ارزشمند شده است.

خواص و خوصیات مروارید - انواع مختلف مروراید

با ارزش ترین مروارید ها چه مروراید هایی هستند؟

با ارزش ترین مرواریدها به طور خود به خود در طبیعت به وجود می آیند، اما بسیار نادر هستند. از این مرواریدهای وحشی به عنوان مروارید طبیعی یاد می شود. مرواریدهای پرورشی از صدف های آب شیرین اکثریت مرواریدهایی را تشکیل می دهند که در حال حاضر به فروش می رسند. مرواریدهای بدلی در جواهرات ارزان قیمت نیز به طور گسترده به فروش می رسند، اما کیفیت رنگین کمانی آنها معمولاً بسیار ضعیف است و به راحتی از مرواریدهای اصیل متمایز می شود. مرواریدها عمدتاً برای استفاده در جواهرات برداشت و کشت می شدند، اما در گذشته برای تزئین لباس نیز استفاده می شد. آنها همچنین خرد شده و در مواد آرایشی، داروها و فرمولاسیون رنگ استفاده می شوند.

مرواریدها چه وحشی یا پرورشی، تقریباً همیشه رنگین کمان مانند هستند، مانند داخل پوسته ای که آنها را تولید می کند. با این حال، تقریباً همه گونه‌های نرم تنان پوسته‌دار قادر به تولید مروارید (از نظر فنی “آهکی”) با درخشندگی کمتر یا شکل کروی کمتر هستند. اگرچه آزمایشگاه‌های گوهرشناسی و همچنین بر اساس قوانین کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، ممکن است به طور قانونی به این ها مرواریدها اطلاق کند، چون به همین ترتیب شکل می‌گیرند، اما بیشتر آنها ارزشی جز کنجکاوی ندارند.

تاریخچه و ریشه لغوی

نام علمی خانواده صدف‌های مروارید دار Margaritiferus از کلمه پارسی باستان مروارید margārīta گرفته شده است که منبع نام انگلیسی Margaret است.

همه نرم تنان پوسته‌دار می‌توانند با فرآیندهای طبیعی نوعی «مروارید» تولید کنند، وقتی یک جسم میکروسکوپی تحریک‌کننده در چین‌های گوشته‌اش به دام می‌افتد، اما اکثریت این «مرواریدها» به عنوان سنگ‌های قیمتی ارزشی ندارند. مروارید ناکرئوس، شناخته شده ترین و از نظر تجاری مهم ترین، عمدتاً توسط دو گروه از دوکفه ای نرم تنان یا صدف ها تولید می شود.

 

 

خواص و خوصیات مروارید - استخراج مروارید از صدف

مرواریدهای طبیعی (یا وحشی) که بدون دخالت انسان تشکیل شده اند، بسیار نادر هستند. صدها صدف مروارید یا صدف باید جمع شوند و باز شوند و در نتیجه کشته شوند تا حتی یک مروارید وحشی پیدا شود. برای قرن‌های متمادی، این تنها راهی بود که مروارید به دست می‌آمد و چرا مرواریدها در گذشته چنین قیمت‌های خارق‌العاده‌ای داشتند. مرواریدهای پرورشی در مزارع مروارید با استفاده از مداخله انسان و همچنین فرآیندهای طبیعی شکل می گیرند.در تصویر زیر یک مزرعه پرورش مروراید زیر اعماق دریا را مشاهده می کنید:

 

 

 

 

خواص و خوصیات مروارید - مزرعه پرورش مروراید

 

مشخصات فیزیکی مروارید

درخشش منحصر به فرد مرواریدها به بازتاب، شکست و انکسار نور از لایه های شفاف بستگی دارد. هرچه لایه‌های مروارید نازک‌تر و متعدد‌تر باشد، درخشش ظریف‌تر است. رنگین کمانی که مرواریدها نشان می دهند ناشی از همپوشانی لایه های متوالی است که نوری را که بر روی سطح می ریزد می شکند. علاوه بر این، مرواریدها (مخصوصاً مرواریدهای آب شیرین پرورشی) را می توان زرد، سبز، آبی، قهوه ای، صورتی، بنفش یا سیاه رنگ کرد. بهترین مرواریدها درخششی شبیه آینه فلزی دارند.

از آنجایی که مرواریدها عمدتاً از کربنات کلسیم ساخته شده اند، می توان آنها را در سرکه حل کرد. کربنات کلسیم حتی به محلول اسید ضعیف حساس است زیرا کریستال ها با اسید استیک موجود در سرکه واکنش داده و استات کلسیم و دی اکسید کربن تشکیل می دهند. در شکل زیر کیفیت درخشش مروارید ها را به ترتیب ببینید:

خواص و خوصیات مروارید

مرورارید های آب شور و مروارید های آب شیرین

مرواریدهای آب شیرین و آب شور ممکن است گاهی کاملاً شبیه به هم به نظر برسند، اما از منابع مختلفی می آیند.

مرواریدهای آب شیرین در گونه‌های مختلفی از صدف‌های آب شیرین، خانواده Unionidae، که در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، برکه‌ها و دیگر بخش‌های آب شیرین زندگی می‌کنند، تشکیل می‌شوند. این صدف های مروارید آب شیرین نه تنها در آب و هوای گرم تر، بلکه در مناطق سردتر معتدل تر مانند اسکاتلند نیز وجود دارند. اکثر مرواریدهای پرورشی آب شیرین که امروزه به فروش می رسند از چین می آیند.

مرواریدهای آب شور در صدف های مروارید خانواده Pteriidae که در اقیانوس ها زندگی می کنند رشد می کنند. صدف های مروارید آب شور معمولا در تالاب های حفاظت شده یا جزایر آتشفشانی کشت می شوند.

خلقت مروارید

از دیگر خواص و خوصیات مروارید میتوان به گوشته نرم تن (غشای محافظ) آن اشاره کرد ، لایه هایی از کربنات کلسیم (CaCO3) را به شکل ماده معدنی آراگونیت یا مخلوطی از آراگونیت و کلسیت (چند شکلی با فرمول شیمیایی یکسان، اما ساختارهای کریستالی متفاوت) رسوب می دهد که توسط یک شاخه مانند آلی کنار هم قرار گرفته اند. ترکیبی به نام کنچیولین ترکیب آراگونیت و کنچیولین ناکر نامیده می شود که مروارید مادر را تشکیل می دهد. باور عمومی مبنی بر اینکه یک دانه شن به عنوان محرک عمل می کند در واقع به ندرت چنین است. محرک های معمولی شامل مواد آلی، انگل ها یا حتی آسیب هایی است که بافت گوشته را به قسمت دیگری از بدن نرم تن منتقل می کند. این ذرات یا موجودات کوچک زمانی وارد می شوند که دریچه های پوسته برای تغذیه یا تنفس باز هستند. در مرواریدهای پرورشی، محرک معمولاً یک قطعه از اپیتلیوم گوشته است، با یا بدون یک مهره کروی (مرواریدهای پرورش داده شده).

خواص و خوصیات مروارید - مروارید پرورشی درون صدف

پایان قسمت اول.

 

در این مقاله شما نمونه ای از خواص و خوصیات مروارید را مشاهده کردید ، برای مشاهده خواص و خصوصیات سنگ زمرد کلیک کنید.

 

برای مشاهده تمام جواهرات ساخته شده با سنگ مروارید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://taktala.ir/shop/?filter_color=%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “خواص و خصوصیات مروارید (قسمت اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *