از خواص و خوصیات مروارید میتوان گفت که جسم سخت و درخشانی است که در بافت نرم (مخصوصاً گوشته) یک نرم تن زنده پوسته دار یا جانور دیگری مانند صدف ها و برخی نرم تنان تولید می شود.

ارزش مروارید های طبیعی

مرواریدهای طبیعی مرغوب، جواهرات بسیار کمیاب هستند.ارزش آنها به طور مشابه با سایر جواهرات گرانبها، با توجه به اندازه، شکل، رنگ، کیفیت سطح، جهت و درخشش تعیین می شود.مرواریدهای طبیعی اغلب به عنوان اقلام کلکسیونی فروخته می شوند یا به عنوان محوری در جواهرات منحصر به فرد قرار می گیرند. رشته های بسیار کمی از مرواریدهای طبیعی مشابه وجود دارد، و آنهایی که اغلب به قیمت صدها هزار دلار به فروش می رسند. (در سال 1917، پیر کارتیه، جواهرساز، عمارت خیابان پنجم را که اکنون فروشگاه کارتیه نیویورک است، در ازای یک رشته مروارید طبیعی که کارتیه سال ها جمع آوری کرده بود، خریداری کرد؛ در آن زمان، ارزش آن 1 میلیون دلار بود.)

این تاج، مانند بسیاری دیگر، در اصل یک هدیه عروسی بود. این تاج توسط همسرش امپراتور ناپلئون سوم به اوژنی داده شد. این قطعه یک قطعه جدید بود که توسط الکساندر-گابریل لمونیه ساخته شد، اما جواهرساز جواهراتی با شجره نامه در اختیار داشت. سنگ هایی که زمانی توسط امپراطور ماری لوئیز (همسر دوم ناپلئون بناپارت) و دوشس آنگولم (دختر لویی شانزدهم و ماری آنتوانت) پوشیده شده بود، برای ساختن این سنگ مورد استفاده قرار گرفتند. تاج جدید در مجموع بیش از دویست مروارید و نزدیک به دو هزار الماس دارد و از نقره ساخته شده است.

معرفی و پیشرفت مرواریدهای پرورشی ضربه سختی به صنعت مروارید زد. فروشندگان مروارید به طور علنی اصالت این محصولات جدید پرورشی را مورد مناقشه قرار دادند و بسیاری از مصرف کنندگان را در مورد قیمت های بسیار پایین تر آنها ناآرام و سردرگم کردند. اساساً، این مناقشه به تصاویر مرواریدهای طبیعی و پرورشی آسیب رساند. در دهه 1950، زمانی که تعداد قابل توجهی از زنان در کشورهای توسعه یافته می‌توانستند گردنبند مروارید پرورشی خود را بخرند، مرواریدهای طبیعی به یک جایگاه کوچک و منحصر به فرد در صنعت مروارید تبدیل شدند.

حتما مطالعه کنید : خواص و خوصیات مروارید قسمت اول

منشا مروارید های طبیعی

پیش از این، مرواریدهای طبیعی در بسیاری از نقاط جهان یافت می شد. مروارید طبیعی امروزی بیشتر به دریاهای نزدیک بحرین محدود می شود. استرالیا همچنین دارای یکی از آخرین ناوگان کشتی های غواصی مروارید در جهان است. غواصان مروارید استرالیایی به دنبال صدف مروارید دریای جنوبی هستند تا در صنعت پرورش مروارید دریای جنوبی استفاده شوند. صید صدف های مرواریدی مشابه تعداد صدف هایی است که در روزهای مروارید طبیعی گرفته می شوند. از این رو تعداد قابل توجهی از مرواریدهای طبیعی هنوز در آب های اقیانوس هند استرالیا از صدف های وحشی یافت می شود. برای تایید مثبت مرواریدهای طبیعی که امروزه یافت می شوند، آزمایش اشعه ایکس مورد نیاز است.

انواع مروراید های طبیعی

مروارید کشی (KESHI) مرواریدی است که به طور کامل از گل مروارید تشکیل شده است و در نتیجه اشتباهات در فرآیند کشت حاصل می شود. بیشتر آنها بسیار کوچک هستند، معمولاً فقط چند میلی متر قطر دارند و اغلب شکل نامنظم دارند. در کاشت مروارید پرورشی، تکه‌ای از ماهیچه گوشته از صدف قربانی شده با مهره‌ای از مروارید مادر در صدف میزبان قرار می‌گیرد. اگر تکه از روی مهره لیز بخورد، یک مروارید کشی به شکل باروک شکل می گیرد.مرواریدهای تمام ناکر ممکن است روزی به مرواریدهای طبیعی محدود شوند. امروزه بسیاری از مرواریدهای “کشی” در واقع عمدی هستند و پوسته های پس از برداشت به آب بازگردانده می شوند تا مروارید را در کیسه مروارید موجود بازسازی کنند.تصویر زیر مروارید های کشی است.

مروراید تاهیتی چیست؟

مروارید تاهیتی که اغلب به عنوان مروارید سیاه نامیده می شود، به دلیل کمیاب بودنشان بسیار ارزشمند هستند.فرآیند کشت برای آنها حجم خروجی کمتری را شامل می شود و هرگز نمی توان آنها را به صورت انبوه تولید کرد، زیرا صدف مانند بیشتر مرواریدهای دریایی، فقط با یک مروارید در هر زمان می تواند هسته شود، در حالی که صدف های آب شیرین قادر به کاشت مرواریدهای متعدد هستند. قبل از دوران مرواریدهای پرورشی، مروارید سیاه کمیاب بود و از ارزش بالایی برخوردار بود به این دلیل ساده که صدف مروارید سفید به ندرت مروارید سیاه طبیعی تولید می کرد و صدف مروارید سیاه به ندرت مروارید طبیعی تولید می کرد.

مروارید تاهیتی

از زمان توسعه فناوری کشت مروارید، صدف مروارید سیاه Pinctada margaritifera که در تاهیتی و بسیاری از جزایر دیگر اقیانوس آرام از جمله جزایر کوک و فیجی یافت می شود، به طور گسترده برای تولید مرواریدهای پرورشی استفاده می شود. کمیاب بودن مروارید سیاه کشت شده اکنون یک موضوع “مقایسه ای” است. مروارید سیاه پرورشی در مقایسه با مرواریدهای پرورشی آب شیرین چینی و مرواریدهای پرورشی آکوای ژاپنی و چینی کمیاب است و از این مرواریدها ارزشمندتر است. با این حال، فراوانتر از مروارید دریای جنوبی است که از مروارید سیاه پرورشی ارزشمندتر است. دلیل این امر صرفاً به این دلیل است که صدف مروارید سیاه Pinctada margaritifera بسیار فراوانتر از صدف مروارید مروارید دریای جنوبی Pinctada maxima است که در تالاب ها یافت نمی شود.

مرواریدهای سیاه به ندرت سیاه هستند: آنها معمولاً سایه های سبز، بنفش، بادمجانی، آبی، خاکستری، نقره ای یا طاووسی هستند (ترکیبی از چندین سایه، مانند پر طاووس).

صید مروارید

تواریخ باستانی ماهاوامسا (Mahavamsa) به صنعت پر رونق مروارید در بندر ارولا (Oruwella) در خلیج مانر (Mannar) در سریلانکا اشاره می کند.پلینی بزرگ (23–79 بعد از میلاد) صید مروارید خلیج فارس را به عنوان پربارترین خلیج در جهان ستود.

برای هزاران سال، مرواریدهای آب دریا توسط غواصان در اقیانوس هند در مناطقی مانند خلیج فارس، دریای سرخ و خلیج مانار بازیابی می شد. شواهد همچنین نشان می دهد که غواصی مروارید در این مناطق منشأ ماقبل تاریخ داشته است. شروع آن در سلسله هان (206 قبل از میلاد – 220 پس از میلاد) است که چینی ها به طور گسترده برای مرواریدهای دریای چین جنوبی در آن منطقه فعالیت می کردند. غواصان مروارید تانکا در قرن دوازدهم چین طناب هایی را به کمر خود وصل کردند تا با خیال راحت به سطح زمین بازگردند.

درتصویر زیر یک صیاد مروارید در حال پیدا کردن صدف های حاوی مروارید مشاهده میفرمایید.

نحوه مراقبت از مروارید

کونچولین(ماده نگهدارنده ذرات مروارید) چون یک ماده ی آلی است، بخصوص هنگام از دست دادن آب خود مستعد تغییر است و می تواند منجر به کهنه شدن (پیر شدن) مروارید شود و عمر مفید آن را محدود می کند.ابتدا مروارید مات و کدر می شود سپس ترک دار و ورقه ورقه می شود.تخمین زنده می شود که عمر مفید یک مروارید 100 تا 150 سال است ولی هیچ ضمانتی وجود ندارد که همه مروارید ها این میانگین عمر را داشته باشند.موارید هایی وجود دارند که با وجود اینکه چند صد سال عمر دارند ولی هنوز زیبا و درخشان به نظر می رسند.خشک شدن  از دست دادن آب مروارید و تماس با مواد اسیدی و عرق بدن و مواد آرایشی و اسپری مو از مواد ی هستند که با عث آسیب دیدن جدی مروارید می شوند.نگهداری مناسب و درست و برسی منظم آن و نگهداشتن در جعبه می تواند موجب طولانی تر شدن عمر مروارید شود.چون مروارید سختی پایینی دارد به راحتی خراش بر میدارد،بنا بر این با فلز و دیگر گوهر ها نباید تماس داشته باشد.

حتما مطالعه کنید : خواص و خوصیات مروارید قسمت دوم

  • با محدود کردن قرار گرفتن مروارید در معرض اسیدها و سایر مواد شیمیایی، مرواریدهای خود را در بهترین حالت نگه دارید. اسیدها و مواد شیمیایی تنها عطر و آفت کش نیستند، بلکه میوه های ترش مانند لیمو نیز جز موارد اسیدی هستند.وقتی می خواهید به یک مهمانی بروید بعد از تمام شدن همه چیز آنها را بپوشید.مرواریدها به عنوان یک جواهر ارگانیک متشکل از کربنات کلسیم، در برابر مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی، اسپری مو و عطر آسیب پذیرتر هستند. قبل از پوشیدن مروارید خود لباس بپوشید، موهای خود را حالت دهید، آرایش کنید و روی عطر خود اسپری کنید.
  • استفاده از انگشترها و دستبندهای مروارید را هنگام ورزش و کار محدود کنید. این قطعات از آنجایی که روی دست شما می نشینند بیشتر در معرض خراشیدن هستند.به خصوص اگر می دانید که قرار است کارهای سختی مانند ورزش کردن، حمام کردن یا نظافت حیوان خانگی خود انجام دهید، فوراً آنها را بردارید.
  • بعد از اینکه مرواریدهایتان را برای یک مهمانی استفاده کردید آن را دربیاورید، به آرامی با یک پارچه نرم پاک کنید. درخشش مروارید می تواند حتی با کوچکترین میزان تعریق آسیب ببیند. پاک کردن عرق از مرواریدها پس از هر بار استفاده به حفظ درخشندگی آنها کمک می کند. همچنین می توانید یک قطره آب روی آن ها بمالید و تمیز کنید. با اینکه پارچه نرمی است، لطفا مروارید ها را خیلی سفت مالش ندهید!
  • اگر مرواریدهای خود را در معرض اسید قرار دادید، فوراً آن را با یک پارچه نرم پاک کنید. اسید می تواند به شکل عرق، عطر، آب میوه، سرکه یا تعدادی از مواد دیگر باشد. اسید کلسیم متبلور مروارید را می شکند و درخشندگی آن را از بین می برد و آسیب بسیار زیادی مدتی ایجاد می کند.
  • با استفاده از یک برس مانیکور نرم، شامپو بچه یا صابون ملایم دیگری را به آرامی بمالید. پاک کننده های سخت می توانند مروارید را از بین ببرند و یک برس سخت تر نیز می تواند باعث خراش شود. مسواک های نرم به خوبی کار می کنند، زیرا می توانند در شکاف های نازک نیز فرو بروند.
  • برای شستن مرواریدها فقط از آب معدنی یا آب مقطر(آب جوشیده در کتری) استفاده کنید. آب لوله کشی استاندارد حاوی کلر و سایر مواد شیمیایی است که می تواند به سطح مروارید شما آسیب برساند.
  • مرواریدهای خود را با یک پارچه خشک و نرم جلا دهید تا درخشندگی آنها حفظ شود. از پاک کننده های جواهرات برای پاک کننده های اولتراسونیک خودداری کنید. اینها خیلی زبر هستند و به مرواریدهای شما آسیب می رسانند
  • مرواریدهای خود را به گونه ای نگهداری کنید که از خراشیدگی آنها جلوگیری شود. آنها را جدا از سایر جواهرات نگه دارید و از شرایط خشکی بیش از حد خودداری کنید
  • اگر باید مرواریدهایتان را در صندوق نگهداری کنید، یک لیوان آب در داخل یک کاسه یا لیوان قرار دهید. این به مرطوب شدن هوا کمک می کند و روند کم آبی را کاهش می دهد.
  • مرواریدهای خود را در جعبه جواهرات یا جعبه های دیگر نگهداری کنید. از جعبه های جواهرات با پنجره هایی که جواهرات شما را در معرض نور قرار می دهند خودداری کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند باعث زرد شدن مرواریدهای شما شود.
  • از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور شدید یا گرمای بالای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) خودداری کنید. این عناصر می توانند مرواریدهای شما را خشک کرده و باعث ترک خوردن آنها شوند.
  • از جواهر فروش خود بخواهید که رشته را بین مهره ها گره بزند تا از رشته محافظت بیشتری کند. به این ترتیب، اگر یک ریسمان پاره شود، فقط یک مروارید را از دست می دهید. علاوه بر این، یک رشته گره دار از ساییده شدن مرواریدهای شما به یکدیگر جلوگیری می کند که به کاهش خراش سطوح کمک می کند.

حتما مطالعه کنید : فواید و خصوصیات سنگ توپاز

 

در این مقاله شما بخش سوم از مجموعه خواص و خوصیات مروارید را مطالعه کردید برای مطالعه بخش های دیگر میتوانید به لینک های زیر مراجعه بفرمایید :

خواص و خوصیات مروارید قسمت اول

خواص و خوصیات مروارید قسمت دوم

مطالب مرتبط