در افغانستان، سنگهای قیمتی به عنوان منابع طبیعی ارزشمند شناخته می‌شوند. این صفحه معرفی انواع سنگ‌های قیمتی موجود در افغانستان و استفاده‌های آن‌ها در صنایع جواهرات را بررسی می‌کند.

سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی افغانستان

مناطق کوهستانی افغانستان دارای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله زمرد، یاقوت سرخ، لاجورد، گارنت و تورمالین است. وجود این سنگ ها در تاریخ افغانستان عمیقاً ریشه دوانده است که به هزاران سال پیش می رسد و آغاز آن با سنگ های قیمتی پیوند دارد.

البته تاریخ زمین شناسی آن بسیار قدیمی تر از چند هزار سال است. مانند بسیاری دیگر از منابع معدنی، سنگ های یافت شده در افغانستان بسیار قدیمی (تا یک میلیارد سال) هستند.به این موارد حرکت صفحات تکتونیکی ۴۰ میلیون سال پیش را اضافه کنید که کوه های سر به فلک کشیده را ایجاد کردند و گرما و فشار لازم برای تشکیل سنگ های قیمتی را فراهم کردند.

جاده ابریشم در شمال افغانستان

جاده ابریشم باستانی که چین را از طریق خاورمیانه به اروپا متصل می کرد، مستقیماً از شمال افغانستان می گذشت و منابع طبیعی آن از جمله قلع، مس و طلا به مناطق دور و دراز صادر می شد. گمان می‌رود لاجوردهای یافت شده در مقبره‌های مصر باستان از معادن معروف بدخشان که در ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد کار می‌کردند، آمده باشد.

 

سنگهای قیمتی افغانستان

 

افغانستان ممکن است سابقه بسیار طولانی در استخراج سنگ های قیمتی داشته باشد، اما اگر بتواند راه حل های مسالمت آمیز برای مشکلات متعدد خود بیابد، پتانسیل زیادی برای آینده دارد.

سنگهای نیمه قیمتی افغانستان

لاجورد هزاران سال است که در کشور مرتفع افغانستان، تاجیکستان و پاکستان استخراج می شود و این منطقه هنوز هم منبع اصلی این سنگ قیمتی در جهان است.

 

سنگ لاجورد افغانستان

سنگ نیمه قیمتی لاجورد افغانستان

 

یک سنگ قیمتی آبی(لاجورد) در نقاب مرگ توت عنخ آمون استفاده شد، در اولین داستان بشر، گیلگمش، که در سال ۲۷۵۰ قبل از میلاد نوشته شده است، ذکر شده است، و در کتاب مقدس از آن صحبت شده است. میکل آنژ از آن برای رنگ آمیزی کلیسای سیستین استفاده کرد، ورمیر دختری با گوشواره مروارید را با سنگ لاجورد و ون گوگ با مخلوط کردن روغن و سنگ لاجورد شب پرستاره خود را خلق کرد.
لاجورد را از اینجا بخرید.

لاجورد

دسترسی آسان به دینامیت در نهایت به «آتش‌افکنی» پایان داد، روشی باستانی برای رها کردن سنگ قیمتی از بالای کوه. آتشی خشمگین در نزدیکی دیوار صخره‌ای لاجورد روشن می‌شد که سپس با آب خیس می‌شد. تغییر ناگهانی دما باعث می‌شود که سنگ‌ها خرد شوند و معدنچیانی که به سرعت عقب‌نشینی می‌کنند، برای برداشتن قطعات شکسته برمی‌گردند.

 

سنگ نیمه قیمتی افغانستان

سنگ نیمه قیمتی لاجورد افغانستان

 

تا به امروز، لاجورد بزرگ و زیبای برش داده شده و صیقلی شده، به راحتی در دسترس است، در انواع اشکال و حکاکی ها با قیمت های بسیار مناسب وجود دارد.

جواهرات لاجورد در مجموعه تک طلا:

 

 

کونزیت

ما از یکی از باستانی‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان، لاجورد، به نقطه مقابل تقریباً قطبی آن با رنگ صورتی روشن و کاملاً مدرن کونزیت می‌پردازیم. در ابتدا در آمریکا در آغاز قرن بیستم کشف شد، به نام معاون رئیس جمهور تیفانی و توسط افراد ثروتمند و مشهور در مهمانی های هالیوود پوشیده شد.

 

سنگ کونزیت افغانستان

سنگ نیمه قیمتی کونزیت افغانستان

 

با وجود تفاوت ها، کونزیت در همان ارتفاعات بایر افغانستان یافت می شود. Kunzite یک شکل ظریف کم رنگ صورتی تا بنفش روشن از ماده معدنی اسپودومن است که رنگ‌های تندتر آن قیمت‌های بالاتری دارد.
Kunzite را از اینجا خرید کنید.

 

این واقعاً یک سنگ قیمتی چشم نواز است اما به طور کلی کاملاً مقرون به صرفه و به اندازه کافی بادوام است.

مورگانیت

مورگانیت یکی دیگر از سنگ‌های جواهر صورتی است که معمولاً رنگ آن کمی ظریف‌تر از کونزیت است و در کنار جواهری مانند زمرد و آکوامارین عضوی از خانواده برجسته بریل است.

جورج کونز اولین کسی بود که این سنگ قیمتی را شناسایی کرد و او آن را به نام سرمایه‌دار نیویورکی، جی پی مورگان، در سال ۱۹۱۰ نامگذاری کرد.
مورگانیت را از اینجا بخرید.

 

سنگ مورگانیت افغانستان

سنگ نیمه قیمتی مورگانیت افغانستان

رنگ مورگانیت

رنگ مورگانیت می تواند از صورتی کم رنگ تا بنفش،باشد و مانند سایر بریل ها دارای درجه سختی ۷٫۵ تا ۸ است که آن را به یک سنگ قیمتی بسیار بادوام تبدیل می کند. درخشندگی و شفافیت عالی آن، این سنگ قیمتی را برای انواع جواهرات ایده آل کرده است.

سنگهای قیمتی افغانستان

 

سنگ قیمتی افغاستان

سنگ قیمتی زمرد افغانستان

 

کلمبیا در آمریکای جنوبی و زامبیا در آفریقا دو منبع خوب زمرد هستند، اما دره پنجشیر افغانستان برای برخی از سنگ های قیمتی عالی شهرت پیدا کرده است. این مکان در کوه‌های شمال کابل هزاران سال است که برای استخراج زمرد استخراج می‌شود،اخیراً مقادیر کافی پیدا شده است که آن را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه کند.
زمرد را از اینجا بخرید.

زمرد

سنگ های قیمتی زمرد یافت شده در افغانستان تمایل به رنگ سبز مایل به آبی دارند، اما زمانی که نمونه ها اندازه و وضوح مناسبی داشته باشند، می توانند با سنگ های کشف شده در هر نقطه از زمین رقابت کنند.

 

سنگ زمرد

سنگ قیمتی زمرد افغانستان

 

زمرد سنگ تولد برای ماه اردیبهشت است. جواهرات با سنگ زمرد در مجموعه تک طلا:

 

 

آکوامارین

یکی دیگر از سنگ های قیمتی خانواده بریل که در افغانستان یافت می شود، آکوامارین است. بهترین نمونه‌های این سنگ قیمتی بادوام در رنگ‌های آبی است که یادآور دریا است و نام آن – آکوامارین – «آب از دریا» از آن گرفته شده است.

تقریباً تمام آکوامارین هایی که به اندازه کافی برای بازار جواهرات انتخاب شده اند، از نظر چشم تمیز هستند، به این معنی که هیچ لکه یا ضایعات داخلی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. این امر به ویژه مهم است زیرا آکوامارین تمایل به شفافیت و رنگ روشن دارد.

آنها در اندازه های بزرگ موجود هستند و می توانند تقریباً به هر نوع برش و شکلی وجود داشته باشند.

کشف هیدنیت Hiddenite

داستان کشف Hiddenite (هیدنیت) نسبتا منحصر به فرد و کمی عجیب است. آقای W.E. Hidden در یک ماموریت برای توماس ادیسون بود تا پلاتین را برای لامپ جدید خود پیدا کند. او به کارولینای شمالی رسید و در حالی که در حال جستجوی منطقه بود توسط یک مرد محلی یک سنگ قیمتی سبز رنگ به او تحویل داده شد.

 

سنگ هیدنیت افغانستان

سنگ نیمه قیمتی هیدنیت افغانستان

 

آقای هیدن آنها را برای شناسایی فرستاد و به عنوان یک نوع اسپودومن سبز (اسپودومن صورتی کونزیت است) و به نام آقای هیدن اعلام شد.

از آن زمان، افغانستان به یکی از بهترین منابع این سنگ قیمتی سبز رنگ، تبدیل شده است.

تورمالین

تورمالین گونه ای بسیار رنگارنگ از سنگ های قیمتی است که در مکان های متعددی در سراسر جهان یافت می شود. این یک کریستال بادوام است و در طیف وسیعی از قیمت ها متناسب با همه بودجه ها عرضه می شود.

تورمالین های یافت شده در افغانستان تا کنون به شکل صورتی، سبز و آبی بوده اند، از جمله برخی از تورمالین های کوچک و دیدنی از تورمالین ایندیکولیت و همچنین نمونه های خیره کننده تورمالین سبز و آبی نعنایی در استان نورستان.

بریل

در کنار انواع معروف‌تر بریل که در افغانستان یافت می‌شود،زمرد، آکوامارین و مورگانیت،بریل ساده به‌ویژه نوع طلایی آن در نقاط مختلف کشف شده است.

بریل طلایی را می‌توان به اشکال مختلف برش داد، در اندازه‌های خوب عرضه می‌شود و شفافیت عالی با قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه دارد. امتیاز آن ۷٫۵ – ۸ در مقیاس سختی به این معنی است که می توان آن را در انواع جواهرات ساخت.

سنگ لعل

اسپینل یک سنگ قیمتی نسبتا ناشناخته اما ظریف است که در رنگ‌های مختلف از مکان‌های مختلف در سراسر جهان وجود دارد. با این حال، “اسپینل” نیز در زمان های قدیم برای اشاره به هر سنگ قیمتی قرمز استفاده می شد و این منجر به برخی اشتباهات با یاقوت و گارنت شد.

 

سنگ قیمتی لعل افغانستان

 

چندین یاقوت از تاج جواهرات چندین خانواده سلطنتی در سراسر اروپا و آسیا به اسپینل(لعل) تبدیل شده اند(یاقوت شاهزاده سیاه و یاقوت تیمور).
لعل(اسپینل) را از اینجا بخرید.

نمونه های بهتر به عنوان یاقوت های بالاس نامیده می شدند و در منطقه کوهستانی بدخشان در شمال افغانستان سرچشمه می گیرند.

متأسفانه،این روزها لعل افغانستان در بازار به ندرت وجود دارد.

سرپانتین

سرپانتین یک سنگ قیمتی معمولی مات با رنگ سبز است که گاهی اوقات می تواند جایگزینی برای یشم باشد. اغلب از گروهی از مواد معدنی مختلف تشکیل شده است که می تواند رگه ها و لکه هایی با رنگ های مختلف روی سطح ایجاد کند.

 

سنگ نیمه قیمتی سرپانتین افغانستان

 

تعدادی سنگ دیگر مانند یاقوت قرمز، یاقوت کبود و گارنت در این کشور محصور در خشکی و اغلب پرآشوب یافت شده است.

سنگهای قیمتی کشور افغانستان

زمین شناسی این کشور نشان می دهد که در آینده ای نه چندان دور حتی سنگ های قیمتی بیشتری در دسترس خواهند بود.