بهسازی سنگ های جواهر با حرارت حرفه‌ای است که به کمک آن می‌توانید زیبایی و درخشندگی سنگ‌های جواهر خود را بالا ببرید.

بهسازی سنگ های جواهر با حرارت برای بهبود رنگ و شفافیت انجام می شوند. برخی از این روش‌ها امروزه به طور گسترده در تجارت جواهرات پذیرفته شده‌اند، در حالی که روش‌های دیگر چنین نیستند. روش های تجارت پذیرفته شده آنهایی هستند که رنگ سنگ قیمتی را برای همیشه تغییر می دهند.یکی از این روش ها بهسازی سنگ های جواهر با حرارت است.

 

بهسازی سنگ های جواهر با حرارت

بهسازی سنگ های جواهر با حرارت

 

بهسازی سنگ های جواهر

تمام فروشندگان معتبر جواهر به طور کامل روش های بهسازی گوهر را مطرح می کنند. از نظر ما، ارائه اطلاعات دقیق درباره بهسازی سنگ های جواهر با حرارت به خریداران بسیار مهم است تا آنها دقیقا بدانند چه چیزی می خرند. بنابراین ما اطلاعاتی را در زیر ارائه کرده‌ایم که به شما در مورد بهسازی های رایج و همچنین برخی از نوآوری‌های اخیر آموزش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که بیشتر سنگ های قیمتی رنگی تحت بهسازی قرار می گیرند و تا زمانی که تمام حقایق برای خریدار فاش شود، این یک عمل کاملاً قانونی است. اگر حقایق را بدانید، پس می توانید در مورد خرید یک سنگ قیمتی که سالیان سال از آن لذت خواهید برد، احساس امنیت کنید.

 

بهسازی سنگ های جواهر با حرارت

بهسازی سنگ های جواهر با حرارت

 

بهسازی با حرارت

قرن ها پیش، شخصی به طور تصادفی با اثر جادویی اعمال گرما روی سنگ های قیمتی برخورد کرد. گرمای زیاد، مانند حرارت ناشی از آتش زغال، می تواند باعث شود که یک سنگ قیمتی ملایم رنگ خود را به چیزی دیدنی تغییر دهد. اگر این تکنیک کشف نمی شد، تعداد بسیار کمی از سنگ های قیمتی مقرون به صرفه با رنگ خوب در بازار وجود داشت.

 

بهسازی سنگ های جواهر با حرارت

بهسازی سنگ های جواهر با حرارت

 

بهسازی سنگ یاقوت کبود

عملیات بهسازی حرارتی به عنوان یک نوع طبیعی افزایش رنگ طبیعی در نظر گرفته می شود زیرا ادامه فرآیندهایی است که در زمان تشکیل سنگ در زمین رخ می دهد. در طول بهسازی، سنگ تا دمای بسیار بالا (تقریبا ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد) گرم می شود و باعث می شود خلل ها، عناصر شیمیایی و سایر ناخالصی ها خود را اصلاح کنند و رنگ سنگ را تغییر دهند. این تغییر رنگ ممکن است منجر به تیره‌تر، روشن‌تر، شدیدتر یا رنگ‌های مختلف سنگ شود. نمونه ای از این حل کردن اجزای ابریشم روتیل در یاقوت کبود آبی است که هم شفافیت و هم رنگ را بهبود می بخشد. این عملیات بهسازی حرارتی؛ دائمی و غیر قابل برگشت است.

 

بهسازی سنگ یاقوت سرخ

نمونه دیگر یاقوت سرخ است. این سنگی است که معمولاً با حرارت بهسازی می شود. فقط با ارزش ترین و گران قیمت ترین یاقوت هایی که غنی ترین رنگ ها را دارند، عملیات بهسازی حرارتی نمی شوند. یاقوت تقریباً تا نقطه ذوب خود گرم می شود و به اکسید آلومینیوم موجود در سنگ اجازه اصلاح می دهد و ساختار کریستالی جدیدی ایجاد می کند. این پروسه به کروم موجود در سنگ اجازه می دهد تا با اتم های مختلف ترکیب شود و رنگ قرمز بهتری به دست آورد. همین امر می تواند در مورد نوعی از یاقوت کبود به نام یاقوت کبود گودا نیز صدق کند. این یاقوت های کبود سفید شیری به رنگ آبی در می آیند و بسیاری از یاقوت های کبود با کیفیت موجود در بازار امروز را به خود اختصاص می دهند.

 

بهسازی سنگ یاقوت سرخ

بهسازی سنگ یاقوت سرخ با حرارت

 

بهسازی سنگ ها

تشخیص عملیات بهسازی حرارتی  امکان پذیر است زیرا این بهسازی ها خلل های طبیعی را اصلاح می کنند. تخریب اجزاء گاز یا سیال یا حل شدن اجزاء معدنی سرنخ هایی برای عملیات بهسازی حرارتی است. برای سنگ‌های قیمتی که حاوی سوزن‌های روتیل هستند، ممکن است حاشیه سوزن منتشر شود. روی یاقوت‌ها ممکن است آخالهایی پیدا شود که ظاهری شیشه‌ای دارند. اینها توسط مواد مبتنی بر بوراکس ایجاد می شوند که در فرآیند عملیات بهسازی حرارتی استفاده می شوند.

 

سنگ جواهر بهسازی نشده

سنگ جواهر بهسازی نشده

 

بهسازی سنگ جواهر با حرارت

بهسازی سنگ جواهر با حرارت

 

سنگ بهسازی شده و بهسازی نشده

معمولاً تشخیص اینکه آیا سنگ بهسازی نشده است، دشوارتر از بهسازی شده است. بررسی سنگ‌های دست‌نخورده سخت‌تر است. با این حال، سرنخ هایی وجود دارد که می تواند کمک کند. به عنوان مثال، گوهرشناسان می توانند عملکرد درونی سنگ را بررسی کنند و اجزای آن را برای علائم عملیات بهسازی حرارتی مطالعه کنند. به عنوان مثال، اگر سنگ بهسازی شده باشد، اجزای ریز مانند کریستال های کوچک در طول فرآیند عملیاتبهسازی حرارتی ذوب می شوند. یک گوهرشناس به راحتی با استفاده از میکروسکوپ می تواند این را ببیند. فقدان چنین شواهدی می تواند سنگ بهسازی نشده را نشان دهد.

 

سنگ جواهر بهسازی نشده

سنگ جواهر بهسازی نشده

سنگ بهسازی شده با حرارت

سنگ بهسازی شده با حرارت

بهسازی سنگ ها در گذشته

قرن‌ها پیش، مردانی که در مقابل آتش‌های زغال چوب می‌نشستند، اولین تمرین‌کنندگان هنر عملیات بهسازی حرارتی بودند. آنها از تکه‌های بامبو برای دمیدن هوا به زغال‌های درخشان استفاده می‌کردند که در آن چند سنگ قرار می‌دادند تا رنگ‌های جدید را به سنگ‌هایشان جذب کنند. امروزه این فناوری بسیار پیچیده‌تر است و متخصصان از کوره‌های الکتریکی بزرگ با کنترل کامپیوتر استفاده می‌کنند. روش های قدیمی و خام از بین رفته اند، اما نتیجه هنوز همان است. سنگ های قیمتی بی کیفیت به چیزی زیبا تبدیل می شوند. این به همه ما این امکان را می دهد که صاحب یک سنگ قیمتی رنگی شویم که می توانیم به نشان دادن آن افتخار کنیم.

سنگ های جواهر

آمتیست، سیترین، آمترین، آکوامارین، تورمالین، توپاز، تورمالین سبز روشن، یاقوت کبود، یاقوت سرخ، تانزانیت و زیرکون آبی سنگ‌های قیمتی هستند که معمولاً با عملیات بهسازی حرارتی افزایش رنگ می‌ یابند. در اینجا لیست کاملی از سنگ های بهسازی شده رایج تر و چگونگی بهبود آنها توسط عملیات بهسازی حرارتی آورده شده است.

• آمیتیست :

رنگ را روشن می کند و رنگ آمیتیست کم رنگ را به “زرد” تغییر می دهد که به عنوان سیترین فروخته می شود.

• آکوامارین :

رنگ مایل به سبز رایج در این سنگ را حذف می کند تا رنگ آبی بیشتری تولید کند. همچنین رنگ را عمیق تر  می کند.

• سیترین :

سیترین اغلب با بهسازی انواع کوارتز تولید می شود.

• مورگانیت :

عملیات بهسازی حرارتی رنگ را از نارنجی به صورتی تغییر می دهد.

• یاقوت سرخ :

عملیات بهسازی حرارتی رنگ را بهبود می بخشد، لکه های آهن را از بین می برد، آخال ها را حل می کند و ترک های ریز را پر می کند.

• یاقوت کبود :

برای روشن شدن رنگ یا تشدید رنگ و بهبود یکنواختی رنگ.

• تانزانیت :

برای ایجاد سایه آبی مطلوب تر.

• توپاز :

هنگامی که با تابش حرارت توپاز بهسازی می شود، در عملیات بهسازی حرارتی سایه های آبی ایجاد می کند. همچنین برای تولید توپاز صورتی انجام شده است.

• تورمالین :

برای روشن کردن سایه های تیره تر تورمالین از حرارت استفاده می شود. این کار معمولا با انواع سبز و آبی انجام می شود.

• زیرکون :

برای تولید سنگ های قرمز، آبی یا بی رنگ.